Trans Polonia – świadczy usługi transportowo-logistyczne (głównie przewóz paliw płynnych, chemii, asfaltów i środków spożywczych) na terenie całej Europy.
Spółka ta była blisko 2 lata temu w moim rzeczywistym portfelu prowadzonym na blogu link. Wtedy kupowałem akcje po 6zł a obecnie są blisko 50% tańsze dlatego spróbuję znaleźć powód tak mocnej przeceny i wyjaśnić dlaczego nadal interesuję się spółką.
W 2017 kupowałem akcje tuż po emisji akcji z której firma pozyskała 49 mln (wówczas głównie fundusze kupiły akcje po 5,80zł, np. OFE NN 2,1 mln akcji a TFI Quercus 2,45 mln) i z tych pieniędzy miała zwiększyć tabor o 40% do 2020r.Roku 2020 jeszcze nie mamy więc założenia jeszcze nie mogły się zrealizować ale można chociaż porównać 3 kwartały 2018 z tymi z 2017 roku.
Wg powyższej tabeli widać przychody za 9 miesięcy są wyższe o 5,87% a zysk netto spadł o 54% r/r choć zysk z działalności operacyjnej jest podobny r/r.
Pomimo dosyć płaskich r/r zysków brutto i z działalności gospodarczej doskonale widać znaczny wzrost kosztów finansowych r/r które po części można uznać jednorazowymi i nie powinno się powtórzyć. Są to głównie 2,242 mln kosztów związane z wcześniejszą spłatą pożyczki mezzanine (dług o podwyższonym ryzyku), 1,448 mln kosztów (to nie był koszt finansowy ale jednorazowy) zarządu (pewnie prawnych) związanych z nieudanym przejęciem podmiotu świadczącego usługi na terenie Europy Zachodniej oraz niekorzystne różnice kursowe dotyczące zadłużenia w eur (są to głównie przeszacowania). Spółka ma zadłużenie w eur i raty leasingowe w eur więc na koniec kwartału musi przeszacowywać to zadłużenie w zależności od aktualnego kursu eur/pln.Poniżej robocza tabelka jak te przeszacowania walutowe wpłynęły na wyniki ostatnich 4 kwartałów. Widać na niej doskonale iż przeszacowania w tym roku dały 1,355 mln gorszego wyniku niż w porównywalnym okresie roku poprzedniego. Natomiast warto zwrócić uwagę na 4 kw 17 i kwotę 1,397 mln która była extra przychodem (księgowym) i stanowi wysoką bazę dla wyników 4 kw 2018 (będą one prawdopodobnie gorsze r/r).
W związku z tak dużą ilością w zasadzie jednorazowych przychodów i kosztów postanowiłem zrobić tabelką porównawczą z możliwym zyskiem który spółka mogła faktycznie osiągnąć gdyby nie wszystkie te negatywne czynniki.Na podstawie powyższych wyliczeń skorygowany zysk jest znacznie wyższy i łącznie za ostatnie 12 miesięcy zamiast 6,168 mln byłoby 9,816 mln zysku a c/z z obecnych 12,52 spadłaby do 7,87 (czyli dosyć atrakcyjnej wyceny). Wyniki za 1 i 2 kw 2018 byłyby znacznie wyższe r/r a za 3 kw 2018 już niższe i to jest pewne ostrzeżenie na przyszłość. Zarząd nie napisał w raporcie jaki był powód ich pogorszenia (biorę pod uwagę wyniki skorygowany o różnice kursowe) ale patrząc na koszty rodzajowe to jest spory wzrost zużycia materiałów i energii (niekorzystny wzrost paliwa?) oraz usług obcych. Wydaje mi się że tu księgują koszty floty mieszanej czyli „obcy” kierowca z własnym ciągnikiem a cysterną Trans Polonii. Widać że taka formuła stanowi coraz większy udział w kosztach bo wynagrodzenia w 3 kw 2018 spadły !!! I tutaj jest jedno z głównych ryzyk czyli problemy ze znalezieniem rąk do pracy (kierowców). Pomimo dobrej koniunktury to spółka nie może znacznie zwiększyć swoich przychodów gdyż nie jest ich w stanie obsłużyć ze względu na niedobór kadr. W tym celu nawet otworzyła w 4 kw 17 roku szkołę kierowców.
Trzeba też pamiętać że na wyniki firmy wpływ mają też ceny paliw gdyż jakby nie patrzył ich samochody bez tego nie pojadą. Oni większość przychodów (ok. 60%) uzyskują z przewozów paliw płynnych na rzecz PKN Orlen i w tym przypadku koszty paliwa pokrywa PKN Orlen (jest to logiczne). Natomiast na pozostałe ok. 40% przychodów ceny paliwa mają już wpływ. Niestety nie mam tu dobrych wiadomości bo ceny hurtowe ON rosną i pewnie większość wzrostu kosztów z tego powodu uda się przerzucić na kontrahentów ale w przypadku gwałtownych zmian pewnie nie wszystkie.
Powyższy wykres jest przeze mnie stworzony, na podstawie cen hurtowych PKN Orlen (do wyliczeń średniej przyjmowałem ceny z 1 i 15 dnia każdego miesiąca).
Wracając do powodów spadku kursu których po części były niższe zyski (a przecież oczekiwało się ich poprawy) a po części efekt Getbacku (to jest moje zdanie). Jak wiemy małe spółki na naszej giełdzie zanotowały duże spadki w związku z odpływami środków z TFI po wybuchu afery a niestety dużym udziałowcem w Trans Polonii były/są fundusze Quercusa. Quercus posiadał około 11% wszystkich akcji Trans Polonii i naturalne było że inwestorzy bojąc się podaży akcji ze strony Quercusa woleli z wyprzedzeniem sprzedawać akcje. I tu ciekawostka – fundusze Quercus prawdopodobnie w 2018 roku nie sprzedawały a kupowały akcje a sprzedaż większego pakietu nastąpiła dopiero w styczniu 2019r.
Większość tych sprzedawanych akcji (ok.681.405) nabył główny akcjonariusz Dariusz Cegielski link. I w związku z tymi transakcjami mamy obecnie ciekawy wątek gdyż z nim wiąże się ogłoszony duży skup nad którym głosowanie odbędzie się w dniu jutrzejszym czyli 18.03.2019r.
Na NWZA ma głosowany bardzo duży skup akcji (20% wszystkich akcji) z ceną do 10zł i trwający do 30.06.2022r.
Spółka na ten cel ma przenieść aż 45,603 mln (obecna kapitalizacja to tylko 77 mln).
W mojej ocenie jest realne uruchomienia skupu z wysokim kursem gdyż Trans Polonia posiada na kontach duże ilości wolnej gotówki (na 30.09.2018 mieli 48,69 mln gotówki) – choć zadłużenie też jest i to trochę jest nie efektywne.
Mam wrażenie (podkreślam że wrażenie) iż główni akcjonariusze dogadali się z Quercusem który kupował w 2017 roku duże ilości akcji nowej emisji po 5,80zł. Quercus sprzedał głównym akcjonariuszom bardzo tanio część akcji (po 2,60 poniżej te wymiany) a teraz zrobią skup z wysokim kursem aby wyrównać Quercusowi straty. I pod sam ten skup uważam że warto było zagrać.
Od strony technicznej kurs jest w średnioterminowym trendzie spadkowym ale krótkoterminowo trwa trend wzrostowy (od dołka w listopadzie 2018r. wzrost kursu to 42%).
Nie wiem czy zrozumiale zrobiłem analizę i czy wszyscy zrozumieli dlaczego widzę szanse na wzrost kursu spółki dlatego krótkie podsumowanie.
Podsumowanie: kurs akcji spółki jest po sporych spadkach na które wpłynęło kilka czynników których główne wyżej wymieniłem. Wyniki spółki w 2018 roku wydają się gorsze niż faktycznie są. Spółka pomimo zagrożeń realnie jest w stanie zarabiać nie uwzględniając zdarzeń jednorazowych ok. 9 mln rocznie (+- 1 mln ) co dawałoby c/z w okolicach 8,50 zł. Spodziewam się gorszego zysku netto w 4 kw 2018 (zysk netto ok. 1 mln zł przy 2,5 mln rok wcześniej) i mocnej poprawy zysku w 1 i 2 kw 2019r. Oczekuję też że uchwalony jutro skup akcji zostanie szybko uruchomiony i będzie ogłoszone zaproszenie do sprzedaży ze znacznie wyższym kursem od rynkowego. Ciekawi mnie natomiast czy główny akcjonariusz i osoby które kupowały ostatnio akcje od Quercusa przystąpią do skupu i zrealizuję szybki zysk.
Zakładam że wzrost przychodów spółki w tym i kolejnych latach będzie na poziomie kilku %, natomiast odnośnie perspektyw spółki wypowiedział się na łamach sobotniego wydania gazety Parkiet (z 16.03.2019) Prezes Zarządu Dariusz Cegielski. Twierdzi on że mają już ponad 550 jednostek cysternowych a w tym roku będą „dążyć do wypracowania organicznych zwyżek sprzedaży i skali działalności obserwowanych w ostatnich latach”.
Pisząc o ryzykach poza głównymi jak ryzyko wzrostu cen oleju napędowych i problemy z naborem nowych kierowców należy pamiętać o ryzyku wzrostu wynagrodzeń pracowników delegowanych (pracujących za granicami kraju). Od czerwca 2020 roku link będą rewolucyjne i niekoniecznie korzystne (część ich kierowców przewozi towary za granicami) dla Trans Polonii zmiany.
Pisząc tego posta korzystałem z raportów opublikowanych przez spółkę, ze stron: infostrefa.com, parkiet.com (wykres techniczny), stooq.pl, bankier.pl, orlen.pl oraz z portalu ekonomicznego biznesradar.pl .
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad mojego bloga a szczególnie informacji o ogromnym ryzyku które jest w przypadku inwestowania na giełdzie link zasady i ryzyko
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link, do posta z historycznymi wynikami link oraz do subskrypcji nowych artykułów..
Uwaga – w związku z wprowadzeniem możliwości wsparcia bloga link, osoby tego dokonujące w pierwszej kolejności otrzymywać będą analizy kolejnych spółek (będą też wiedziały wcześniej jak będzie kolejna analizowana spółka). Dla pozostałych czytelników bloga analiza będzie dostępna po 24 godzinach.
Dzięki za kawał dobrej roboty.
Mam pytanie jak potencjalny skup może wpłynąć na politykę dywidendową spółki – czy coś już wiadomo?
PS. W linku (proszę o info czy działa) mini analiza techniczna – kurs w ciekawym miejscu na zakupy jednak z ciasnym SL, dla ostrożniejszych w mojej ocenie zalecałbym wejście po przebiciu krótkoterminowego oporu w okolicach 3,72.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/2846fa1a154c2411
W mojej ocenie trzeba zakładać że nie będzie w tym roku dywidendy jeśli ma być zrobiony skup z wyższym kursem. Trudna sprawa jest z tą Trans Polonią bo nie wiemy co mógł Quercus z Prezesem Cegielskim ustalić. Jeśli skup po obecnych cenach to w negatywnym wariancie można zakładać że Quercus może swoimi akcjami w rynek sypać (chociaż raczej on nie ma ciśnienia wielkiego bo jak wytrzymał prawie rok to i wytrzyma jeszcze kilka miesięcy) i kurs się cofnie. Jeśli jednak wyższy kurs skupu ustalili i nie będzie podaży dzięki temu Quercusa to może kurs wzrosnąć. Takie gdybanie – na pewno trzeba uważać ale jakaś szansa jest.
ps link działa