"Rozwój bloga wspierany jest reklamami, których treść jest niezależna od prowadzącego."

Trans Polonia – może być ciekawie w najbliższych miesiącach

Trans Polonia – świadczy usługi transportowo-logistyczne (głównie przewóz paliw płynnych, chemii, asfaltów i środków spożywczych) na terenie całej Europy. 


Spółka ta była blisko 2 lata temu w moim rzeczywistym portfelu prowadzonym na blogu link. Wtedy kupowałem akcje po 6zł a obecnie są blisko 50% tańsze dlatego spróbuję znaleźć powód tak mocnej przeceny i wyjaśnić dlaczego nadal interesuję się spółką.

W 2017 kupowałem akcje tuż po emisji akcji z której firma pozyskała 49 mln (wówczas głównie fundusze kupiły akcje po 5,80zł, np. OFE NN 2,1 mln akcji a TFI Quercus 2,45 mln) i z tych pieniędzy miała zwiększyć tabor o 40% do 2020r.Roku 2020 jeszcze nie mamy więc założenia jeszcze nie mogły się zrealizować ale można chociaż porównać 3 kwartały 2018 z tymi z 2017 roku.

Wg powyższej tabeli widać przychody za 9 miesięcy są wyższe o 5,87% a zysk netto spadł o 54% r/r choć zysk z działalności operacyjnej jest podobny r/r.

Pomimo dosyć płaskich r/r zysków brutto i z działalności gospodarczej doskonale widać znaczny wzrost kosztów finansowych r/r które po części można uznać jednorazowymi i nie powinno się powtórzyć. Są to głównie 2,242 mln kosztów związane z wcześniejszą spłatą pożyczki mezzanine (dług o podwyższonym ryzyku), 1,448 mln kosztów (to nie był koszt finansowy ale jednorazowy) zarządu (pewnie prawnych) związanych z nieudanym przejęciem podmiotu świadczącego usługi na terenie Europy Zachodniej oraz niekorzystne różnice kursowe dotyczące zadłużenia w eur (są to głównie przeszacowania). Spółka ma zadłużenie w eur i raty leasingowe w eur więc na koniec kwartału musi przeszacowywać to zadłużenie w zależności od aktualnego kursu eur/pln.Poniżej robocza tabelka jak te przeszacowania walutowe wpłynęły na wyniki ostatnich 4 kwartałów. Widać na niej doskonale iż przeszacowania w tym roku dały 1,355 mln gorszego wyniku niż w porównywalnym okresie roku poprzedniego. Natomiast warto zwrócić uwagę na 4 kw 17 i kwotę 1,397 mln która była extra przychodem (księgowym)  i stanowi wysoką bazę dla wyników 4 kw 2018 (będą one prawdopodobnie gorsze r/r).

W związku z tak dużą ilością w zasadzie jednorazowych przychodów i kosztów postanowiłem zrobić tabelką porównawczą z możliwym zyskiem który spółka mogła faktycznie osiągnąć gdyby nie wszystkie te negatywne czynniki.Na podstawie powyższych wyliczeń skorygowany zysk jest znacznie wyższy  i łącznie za ostatnie 12 miesięcy zamiast 6,168 mln byłoby 9,816 mln zysku a c/z z obecnych 12,52 spadłaby do 7,87 (czyli dosyć atrakcyjnej wyceny). Wyniki za 1 i 2 kw 2018 byłyby znacznie wyższe r/r a za 3 kw 2018 już niższe i to jest pewne ostrzeżenie na przyszłość. Zarząd nie napisał w raporcie jaki był powód ich pogorszenia (biorę pod uwagę wyniki skorygowany o różnice kursowe) ale patrząc na koszty rodzajowe to jest spory wzrost zużycia materiałów i energii (niekorzystny wzrost paliwa?) oraz usług obcych. Wydaje mi się że tu księgują koszty floty mieszanej czyli „obcy” kierowca z własnym ciągnikiem a cysterną Trans Polonii. Widać że taka formuła stanowi coraz większy udział w kosztach bo wynagrodzenia w 3 kw 2018 spadły !!! I tutaj jest jedno z głównych ryzyk czyli problemy ze znalezieniem rąk do pracy (kierowców). Pomimo dobrej koniunktury to spółka nie może znacznie zwiększyć swoich przychodów gdyż nie jest ich w stanie obsłużyć ze względu na niedobór kadr. W tym celu nawet otworzyła w 4 kw 17 roku szkołę kierowców.

Trzeba też pamiętać że na wyniki firmy wpływ mają też ceny paliw gdyż jakby nie patrzył ich samochody bez tego nie pojadą. Oni większość przychodów (ok. 60%) uzyskują z przewozów paliw płynnych na rzecz PKN Orlen i w tym przypadku koszty paliwa pokrywa PKN Orlen (jest to logiczne). Natomiast na pozostałe ok. 40% przychodów ceny paliwa mają już wpływ. Niestety nie mam tu dobrych wiadomości bo ceny hurtowe ON rosną i pewnie większość wzrostu kosztów z tego powodu uda się przerzucić na kontrahentów ale w przypadku gwałtownych zmian pewnie nie wszystkie.

Powyższy wykres jest przeze mnie stworzony, na podstawie cen hurtowych PKN Orlen (do wyliczeń średniej przyjmowałem ceny z 1 i 15 dnia każdego miesiąca).

Wracając do powodów spadku kursu których po części były niższe zyski (a przecież oczekiwało się ich poprawy) a po części efekt Getbacku (to jest moje zdanie). Jak wiemy małe spółki na naszej giełdzie zanotowały duże spadki w związku z odpływami środków z TFI po wybuchu afery a niestety dużym udziałowcem w Trans Polonii były/są fundusze Quercusa. Quercus posiadał około 11% wszystkich akcji Trans Polonii i naturalne było że inwestorzy bojąc się podaży akcji ze strony Quercusa woleli z wyprzedzeniem sprzedawać akcje. I tu ciekawostka – fundusze Quercus prawdopodobnie w 2018 roku nie sprzedawały a kupowały akcje a sprzedaż większego pakietu nastąpiła dopiero w styczniu 2019r.


Większość tych sprzedawanych akcji (ok.681.405) nabył główny akcjonariusz Dariusz Cegielski link. I w związku z tymi transakcjami mamy obecnie ciekawy wątek gdyż z nim wiąże się ogłoszony duży skup nad którym głosowanie odbędzie się w dniu jutrzejszym czyli 18.03.2019r.

Na NWZA ma głosowany bardzo duży skup akcji (20% wszystkich akcji) z ceną do 10zł i trwający do 30.06.2022r.

Spółka na ten cel ma przenieść aż 45,603 mln (obecna kapitalizacja to tylko 77 mln).

W mojej ocenie jest realne uruchomienia skupu z wysokim kursem gdyż Trans Polonia posiada na kontach duże ilości wolnej gotówki (na 30.09.2018 mieli 48,69 mln gotówki) – choć zadłużenie też jest i to trochę jest nie efektywne.

Mam wrażenie (podkreślam że wrażenie) iż główni akcjonariusze dogadali się z Quercusem który kupował w 2017 roku duże ilości akcji nowej emisji po 5,80zł. Quercus sprzedał głównym akcjonariuszom bardzo tanio część akcji (po 2,60 poniżej te wymiany) a teraz zrobią skup z wysokim kursem aby wyrównać Quercusowi straty. I pod sam ten skup uważam że warto było zagrać.

Od strony technicznej kurs jest w średnioterminowym trendzie spadkowym ale krótkoterminowo trwa trend wzrostowy (od dołka w listopadzie 2018r. wzrost kursu to 42%).

Nie wiem czy zrozumiale zrobiłem analizę i czy wszyscy zrozumieli dlaczego widzę szanse na wzrost kursu spółki dlatego krótkie podsumowanie.

Podsumowanie: kurs akcji spółki jest po sporych spadkach na które wpłynęło kilka czynników których główne wyżej wymieniłem. Wyniki spółki w 2018 roku wydają się gorsze niż faktycznie są. Spółka pomimo zagrożeń realnie jest w stanie zarabiać nie uwzględniając zdarzeń jednorazowych ok. 9 mln rocznie (+- 1 mln ) co dawałoby c/z w okolicach 8,50 zł. Spodziewam się gorszego zysku netto w 4 kw 2018 (zysk netto ok. 1 mln zł przy 2,5 mln rok wcześniej)  i mocnej poprawy zysku w 1 i 2 kw 2019r. Oczekuję też że uchwalony jutro skup akcji zostanie szybko uruchomiony i będzie ogłoszone zaproszenie do sprzedaży ze znacznie wyższym kursem od rynkowego. Ciekawi mnie natomiast czy główny akcjonariusz i osoby które kupowały ostatnio akcje od Quercusa przystąpią do skupu i zrealizuję szybki zysk.

Zakładam że wzrost przychodów spółki w tym i kolejnych latach będzie na poziomie kilku %, natomiast odnośnie perspektyw spółki wypowiedział się na łamach sobotniego wydania gazety Parkiet  (z 16.03.2019) Prezes Zarządu Dariusz Cegielski. Twierdzi on że mają już ponad 550 jednostek cysternowych a w tym roku będą „dążyć do wypracowania organicznych zwyżek sprzedaży i skali działalności obserwowanych w ostatnich latach”.

Pisząc o ryzykach poza głównymi jak ryzyko wzrostu cen oleju napędowych  i problemy z naborem nowych kierowców należy pamiętać o ryzyku wzrostu wynagrodzeń pracowników delegowanych (pracujących za granicami kraju). Od czerwca 2020 roku link będą rewolucyjne i niekoniecznie korzystne (część ich kierowców przewozi towary za granicami) dla Trans Polonii zmiany.

Pisząc tego posta korzystałem z raportów opublikowanych przez spółkę, ze stron: infostrefa.com, parkiet.com (wykres techniczny), stooq.pl, bankier.pl, orlen.pl oraz z portalu ekonomicznego biznesradar.pl .

Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad mojego bloga a szczególnie informacji o ogromnym ryzyku które jest w przypadku inwestowania na giełdzie link zasady i ryzyko

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.


Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link, do posta z historycznymi wynikami link oraz do subskrypcji nowych artykułów..

Uwaga – w związku z wprowadzeniem możliwości wsparcia bloga link, osoby tego dokonujące w pierwszej kolejności otrzymywać będą analizy kolejnych spółek (będą też wiedziały wcześniej jak będzie kolejna analizowana spółka). Dla pozostałych czytelników bloga analiza będzie dostępna po 24 godzinach.

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Prezescesu217 Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
cesu217
Użytkownik
cesu217

Dzięki za kawał dobrej roboty.
Mam pytanie jak potencjalny skup może wpłynąć na politykę dywidendową spółki – czy coś już wiadomo?

PS. W linku (proszę o info czy działa) mini analiza techniczna – kurs w ciekawym miejscu na zakupy jednak z ciasnym SL, dla ostrożniejszych w mojej ocenie zalecałbym wejście po przebiciu krótkoterminowego oporu w okolicach 3,72.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/2846fa1a154c2411

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.