Trans Polonia – świadczy usługi transportowo-logistyczne (głównie przewóz paliw płynnych, chemii, asfaltów i środków spożywczych) na terenie całej Europy.
Kupiłem 440 akcji po 6 zł (pakiet startowy, na więcej brak wolnej
gotówki), okres inwestycji do 36 miesięcy, oczekiwany wzrost 10-15% rocznie.
gotówki), okres inwestycji do 36 miesięcy, oczekiwany wzrost 10-15% rocznie.
Możliwe jest że zbyt wcześnie zakupiłem akcje gdyż mocnej poprawy wyników oczekuję dopiero w przyszłym roku ale zdecydowałem się na mały zakup zachęcony wysokim wzrostem przychodów w lipcu oraz spadkowi kursu w ostatnich dniach.
Działalność transportową firmy można podzielić na dwie grupy: transport paliw i inne (głównie masy bitumiczne, asfalt i płynne środki żywności). Pierwsza grupa to głównie usługi świadczone na rzecz Orlenu (koszty paliwa są pokrywane przez Orlen). W przypadku transportu paliw oczekuję wzrostu przychodów w dalszej części roku o około 10% r/r dzięki ustawie transportowej i paliwowej skierowanej przeciwko mafii paliwowej. W przypadku drugiej grupy dzięki wzrostowi inwestycji infrastrukturalnych ze środków z Unii Europejskiej oczekują że nawet 15% mogą wzrosnąć przychodów jeszcze w tym roku.
Głównym jednak czynnikiem który wpłynął na mój zakup to zakończona w lipcu emisja akcji link emisja. Spółka z niej pozyskała 49 mln które mają być przeznaczone na zakup nowych środków transportu a do 2020 roku liczba cystern ma wzrosnąć o 40%. Cytując prezesa firmy „W sumie na inwestycje w tabor firma planuje wydać 55,8 mln zł. W
ramach tej kwoty zamierza kupić 56 cystern chemicznych, 10 paliwowych,
po 20 cystern paliwowych i LPG oraz 40 ciągników. Nie widzimy bariery rozwoju, jeśli chodzi o rynek chemiczny. Bez
względu na to, o ile zwiększylibyśmy obroty, nie będzie ograniczeń
rozwoju. (…) Dlatego to właśnie część chemiczna będzie głównym
beneficjentem programu” link.
Obecnie c/z firmy po uwzględnieniu nowej emisji akcji wynosi 11,44 i na logikę założyłem sobie że jeśli tabor wzrośnie o 40% to i zyski mogą przynajmniej o tyle wzrosnąć. Gdyby tak się stało to c/z spadłoby w okolice 7 w roku 2020r. Oczywiście spodziewam się że zyski już w tym roku będą się poprawiać dzięki oczekiwanemu wzrostowi przychodów, środkom pozyskanym z emisji które zmniejszą krótkotrwale zadłużenie i koszty finansowe.
Przewidywana mocniejsza poprawa wyników w 2018 roku wynika z faktu iż większość kupowanych cystern są specjalistycznymi i oczekiwanie na ich wyprodukowanie i dostarczenie to 9-12 miesięcy.
Trans Polonia publikuje co miesiąc informacje o miesięcznych przychodach i wg wstępnych danych przychody w 2 kw 2017 wzrosły o 12% r/r. Zysk netto natomiast szacuję że wzrósł o 24% do 2 mln.
Dzisiaj nie podam
aktualnych wskaźników finansowych gdyż po ostatniej emisji akcji nie
wszystkie serwisy ekonomiczne zmieniły jeszcze dane.
Głównym jednak czynnikiem który wpłynął na mój zakup to zakończona w lipcu emisja akcji link emisja. Spółka z niej pozyskała 49 mln które mają być przeznaczone na zakup nowych środków transportu a do 2020 roku liczba cystern ma wzrosnąć o 40%. Cytując prezesa firmy „W sumie na inwestycje w tabor firma planuje wydać 55,8 mln zł. W
ramach tej kwoty zamierza kupić 56 cystern chemicznych, 10 paliwowych,
po 20 cystern paliwowych i LPG oraz 40 ciągników. Nie widzimy bariery rozwoju, jeśli chodzi o rynek chemiczny. Bez
względu na to, o ile zwiększylibyśmy obroty, nie będzie ograniczeń
rozwoju. (…) Dlatego to właśnie część chemiczna będzie głównym
beneficjentem programu” link.
Obecnie c/z firmy po uwzględnieniu nowej emisji akcji wynosi 11,44 i na logikę założyłem sobie że jeśli tabor wzrośnie o 40% to i zyski mogą przynajmniej o tyle wzrosnąć. Gdyby tak się stało to c/z spadłoby w okolice 7 w roku 2020r. Oczywiście spodziewam się że zyski już w tym roku będą się poprawiać dzięki oczekiwanemu wzrostowi przychodów, środkom pozyskanym z emisji które zmniejszą krótkotrwale zadłużenie i koszty finansowe.
Przewidywana mocniejsza poprawa wyników w 2018 roku wynika z faktu iż większość kupowanych cystern są specjalistycznymi i oczekiwanie na ich wyprodukowanie i dostarczenie to 9-12 miesięcy.
Trans Polonia publikuje co miesiąc informacje o miesięcznych przychodach i wg wstępnych danych przychody w 2 kw 2017 wzrosły o 12% r/r. Zysk netto natomiast szacuję że wzrósł o 24% do 2 mln.
Dzisiaj nie podam
aktualnych wskaźników finansowych gdyż po ostatniej emisji akcji nie
wszystkie serwisy ekonomiczne zmieniły jeszcze dane.
Technicznie kurs znajduje się w średnioterminowym trendzie wzrostowym który został zatrzymany nową emisją akcji gdyż od szczytu w marcu 2017 (8,20) kurs spadł blisko 30%.
W mojej ocenie największe ryzyko inwestycyjne jest globalne, indeksy
giełdowe na świecie są na rekordowych poziomach a rosnące stopy
procentowe w USA mogą w najbliższym roku doprowadzić do większej korekty
na giełdach (może nie bessy ale głębokich spadków). Kolejnym czynnikiem
ryzyka jest możliwy wzrost cen paliw oraz presja płacowa które mogą wpłynąć na spadek rentowności firmy.
giełdowe na świecie są na rekordowych poziomach a rosnące stopy
procentowe w USA mogą w najbliższym roku doprowadzić do większej korekty
na giełdach (może nie bessy ale głębokich spadków). Kolejnym czynnikiem
ryzyka jest możliwy wzrost cen paliw oraz presja płacowa które mogą wpłynąć na spadek rentowności firmy.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad mojego bloga i o ryzyku inwestycyjnym link zasady. Aktualny stan mojego rachunku i posiadane akcje link rachunek.
ps dzisiaj analiza niezbyt profesjonalna ale okres wakacyjny i mało czasu :-)
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią
rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje
dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005
roku, Nr 206, poz. 1715). Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi
odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych. Każda inwestycja
powinna być konsultowana z licencjonowanym doradcą inwestycyjnym.
rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje
dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005
roku, Nr 206, poz. 1715). Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi
odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych. Każda inwestycja
powinna być konsultowana z licencjonowanym doradcą inwestycyjnym.
Liczę na zakończenie wielomiesięcznej konsolidacji w zakresie 5,90 – 6,30 i wybicie górą zgodnie ze średniookresowym trendem wzrostowym (który widać na wykresie wrzuconym przez Prezesa).
Fundamentalnie, oprócz nowego taboru, korzyści skali wynikającej z przejęcia OTP i wzrostu pozycji firmy w rankingach spedycyjnych oraz sprzyjającego otoczenia (wzrost konsumpcji paliw z legalnych źródeł i w związku ze wzrostem PKB, wzrost przewozów asfaltu wynikający z hossy budowlanej na drogach i dobra koniunktura w chemii), liczę na to, że przejmą w końcu jakąś zagraniczną spółkę transportu intermodalnego, zgodnie z tym co mówił Prezes: http://logistyka.wnp.pl/prezes-trans-polonii-rozgladamy-sie-za-przejeciem-spolki-kolejowej,297045_1_0_0.html
Według mnie Trans Polonia to jedna z najbardziej atrakcyjnych spółek na GPW. Hossa w drogach (wożą asfalt), chemii + walka z szarą strefą w paliwach (po nałożeniu monitoringu na transport drogowy lewe paliwo wożone jest koleją, ale i tu rząd planuje wprowadzić monitoring). Do Unimotu bym w ogóle nie porównywał. Paliwo musi być transportowane na stacje i to czy Orlen/Shell ma większe czy mniejsze marże TP właściwie nie interesuje. Ciekawym wątkiem jest też zakup akcji TP w ostatniej emisji przez Pana Dominika Tomczyka – Prezesa Zarządu – Dyrektora Naczelnego POLWAX S.A.
http://www.bankier.pl/wiadomosc/TRANS-POLONIA-S-A-Informacja-o-transakcjach-wykonywanych-przez-osoby-pelniace-obowiazki-zarzadcze-7529529.html
Ze sprawozdania POLWAXu za 2016 r. (http://inwestor.polwax.pl/pl/raporty-i-dane/raporty-roczne/471/raport-roczny-polwax-s_a_-za-2016-rok) wynika, że już wcześniej trochę akcji miał TP:
"Prezes Zarządu, Pan Dominik Tomczyk jest członkiem Rady Nadzorczej Brave Brain S.A. oraz Trans Polonia S.A.. Ponadto, Prezes Zarządu posiada 76.500 akcji spółki Trans Polonia S.A. o wartości nominalnej 0,1zł każda"
Obecna kapitalizacja (ok. 139 mln zł ) trochę zastanawia. Firma pozyskała prawie 50 mln gotówki, czyli 139 minus 50 mln zł = 89 mln zł. Sam Orlen Transport kupili za 84,5 mln. A reszta działalności??? Chemia, bitumeny itd.? Samo OTP pewnie po zmianach w zakresie walki z szarą strefą jest teraz warte dużo więcej.
Co do Unimotu, to od września będzie ciężko im zwiększać sprzedaż o 40% miesięcznie, bo baza z ostatnich 4 miesięcy 2016 r. jest naprawdę mocna. W sumie nie wiem jak wytłumaczyć tak wysoką sprzedaż w listopadzie i grudniu 2016 r. i tak niską w pierwszych miesiącach 2017.
Oby Unimot zaczął teraz pracować nad zyskami z tej sprzedaży, obecnie mimo spore wzrostu bazy sprzedaży nie przełożyło się to póki co na znaczny wzrost zysku co znacznie wpłynęło na zachowanie akcjonariuszy spółki.
Trzeba jeszcze dodać że Prezes i członek RN kupowali akcje za duże kwoty. Trzeba poczekać pewnie ok. 1, 5 roku aż zacznie nowy tabor działać pełną parą. Dostarczają paliwo do Orlenu oraz Shela, a o zamówienia z branży chemicznej nie powinni się martwić, co wskazywał prezes TP. Spółka da zarobić, do Unimotu bym jej nie porównywał, choć moim zdaniem UNT nie powiedział ostatniego słowa- czekam na wyniki do września (zapowiadają się dobrze)
Pozdrawiam
Sebastian
PS. Prezes kopiuję moje zakupy, najpierw Auto Partner, teraz TP :)
Posłuchałem siebie i Ciebie i chyba wstrzymam się z dalszymi zakupami. Wyniki nie poprawią się znacznie w najbliższym czasie (choć poprawa powinna być w II kw), a jest cała masa akcji objętych po 5,80 zł, więc jak wyniki nie zaspokoją apetytów nowych akcjonariuszy to mogą zechcieć skracać pozycję na spółce.
Osobiście wydaje mi się, że kurs w okolicach 6 zł jeszcze trochę będzie przebywał. Póki co nie jest tutaj specjalnie tanio, ale spółka liczy (co ma potwierdzenie w comiesięcznych przychodach, no i gotówce którą pozyskała spółka, a która zwiększy istotnie skalę działalności spółki), że kolejne kwartały przyniosą poprawę wyników i już za kilka kwartałów powinno być tanio. Wszystko fajnie, tylko powiem szczerze, iż trochę zastanawiałem się nad ta spółką, bo scenariusz na tej spółce wygląda jak z filmu pt. Unimot. Wprawdzie inna branża i konkurenci nie mają tak silnej pozycji, ale podobieństw też jest trochę.
Niestety masz rację że są powiązania z Unimotem, zarówno emisja jak i branża paliwowa się pokrywają, do tego można dodać że na mocniejszą poprawę jeszcze trzeba z rok poczekać. Dlatego mała na razie pozycja a gdy będzie wszystko szło zgodnie z moimi oczekiwaniami to na początku roku możliwe że będę dobierał.
Mogłeś się wstrzymać choć kilka sesji;) Właśnie dzisiaj zacząłem kupować. Przez Twój zakup muszę wysupłać teraz po parę groszy na akcje więcej, a jeszcze miałem w planach dokupić. Widzę nie tylko ja zasadzałem się na okolice 6 zł na tej spółce. Pozdrawiam.
Przecież moim maleńkim zakupem nie podbiję Ci kursu :-) Czekałem kilka dnia po 5,91 ale po wczorajszym raporcie o 20% wzroście przychodów w lipcu (oczekiwałem 10%) uznałem że można lekko już wejść. Jest realne że na 5,90 kurs się jeszcze cofnie bo do wyników jeszcze 25 dni.