"Rozwój bloga wspierany jest reklamami, których treść jest niezależna od prowadzącego."

Stalexport nieśmiało wjechał do Wirtualnego Portfela Dywidendowego

Już na samym wstępie zaznaczę że mam obawy (o tym dalej w poście) czy jest to odpowiedni czas aby Stalexport trafił do jakiegokolwiek portfela. Zdecydowałem się podjąć jednak ryzyko ale zwracam uwagę że jest to mała pozycja (za 3150zł) i w przypadku większego spadku kursu wielkich strat w portfelu nie zrobi. Na temat spółki pisałem już kilkukrotnie 1 analiza2 analiza, analizy można też przeczytać na cenionych przeze mnie stronach gazetagieldowa.plstockwatch.pl, przydatna też jest rekomendacja domu maklerskiego bz wbk link dlatego tylko w wielkim skrócie napiszę o co chodzi.
Stalexport na podstawie koncesji zarządza autostradą A4 na 60 km odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami. Koncesja dla drobnych akcjonariuszy jest tajna, kończy się w 2027 roku i w związku z tym inwestycja ta jest nietypowa gdyż nie znamy istotnych warunków koncesji oraz trzeba zakładać że Stalexport zakończy działalność w roku 2027r. Jeśli coś ma zostać zlikwidowane to trzeba moim zdaniem przyjmować że kurs będzie dążył do 1 (nie do 0 bo zakładam że w 2027 zostanie gotówka i środki trwałe które jednorazowo wypłacone zostaną akcjonariuszom) i dlatego istotne (choć trudne i trochę to fantazjowanie) jest oszacowanie przyszłych zysków i dywidend które trafią do akcjonariuszy. Niestety żeby nie było zbyt łatwo i nie za „kolorowo” dla akcjonariuszy wg „tajnej koncesji” Stalexport prawdopodobnie będzie musiał dzielić się dywidendą (od 2020 albo od 2022 roku, te daty to moje przypuszczenie bo w 2 kw 2018 wypłacona został pierwszy rata z czterech koncesji i nie wiem czy kwartalnie ma być płacona czy co roku) ze Skarbem Państwa. Nie znamy stosunku podziału zysku ale rozsądne jest przyjmowanie 50/50 ale w gorszym przypadku może to być nawet 70% dla Skarbu Państwa (więcej nie zakładam). 
W powyższej tabeli zawarłem swoje szacunki na lata 2018-2027 odnośnie zysku netto (wzrost zysku o 5% co roku) z podziałem go na akcjonariuszy Stalexportu i Skarbu Państwa. W wariancie 50/50 (bazowy dla mnie) wysokość dywidend jakie trafią dla akcjonariuszy to 1,262 mld i będzie to więcej o 482 mln od obecnej kapitalizacji co dałoby stopę zwrotu 62%. W wariancie 30/70 (pesymistyczny) z dywidend dla akcjonariuszy trafi 916 mln czyli o 136 mln więcej od aktualnej kapitalizacji a to da 17% stopy zwrotu. Szacunki zysków przyjęte do wyliczeń wydaje mi się że są realistyczne (może nawet zbyt pesymistyczne) gdyż rośnie ruch na autostradzie (w 1 półroczu o 5,2% r/r), Stalexport może podnosić opłaty za przejazd autostradą (może już w marcu 2019 to zrobi?), przyszłe zyski nie będą też tak jak dotychczas obciążane rezerwami na koncesje i na wymianę nawierzchni, nie będzie też kosztów kredytów tylko przychody z odsetek od lokat. O realnych założeniach przyszłych zysków świadczyć też może historyczny wzrost przychodów i zysków oraz umiejętność do generowania gotówki (rysunek poniżej).

Każdy inteligentny inwestor zapyta czy jest sens łaszczyć się na te możliwe 17-62% z dywidend przez najbliższe 9 lat ? Ja ewentualny zarobek upatruję w ewentualnych dużych wahaniach kursu gdyż spodziewam się że w okolicach dywidendy kurs będzie rósł o ok. 50 groszy by następnie spadać o około 0,8-1 zł (w tym odcięcie dywidendy) i tak do okolic 1zł (wtedy nastąpi końcowe rozliczenie posiadanych pieniędzy i środków trwałych w związku z likwidacją biznesu).

Zamierzam sprzedać akcje Stalexportu w okolicach kwietnia 2019 (okres dywidendy) i liczę że wówczas kurs będzie w okolicach 3,65zł a manewr kupna/sprzedaży ponawiać co roku wykorzystując te wahania. Niestety możliwe jest iż kurs nie wzrośnie tak jak zakładam a wręcz odwrotnie spadnie dlatego wówczas ewentualne zyski będę czerpał z wysokich dywidend. 
Jest to trochę spekulacyjna zagrywka i nie do końca pasuje do Wirtualnego Portfela Dywidendowego ale wypłacane wysokie dywidendy przez spółkę w kolejnych latach są pewnym wytłumaczeniem.
Zasadą moją jest iż szacuję zysk spółki która trafia do portfela dlatego oczekuję iż w 3 kw 2018 spółka zarobiła 60-65 mln zł przy 47 mln  rok wcześniej (wzrost o około 35%), w całym roku zysk na poziomie 190 mln a wysokość dywidendy w przyszłym roku to 30 groszy. 
W analizie świadomie pominąłem wszelkie wskaźniki finansowe, wysokie rentowności,  świetny bilans z nadwyżką gotówki nad zobowiązaniami gdyż nie są one aż tak istotne ze względu na możliwy koniec działalności w firmy w 2027 roku.
Ryzyk w przypadku tej inwestycji jest na pewno kilka. Na pewno niekorzystna technika (ale ona zawsze będzie niekorzystna ze względu na zmierzanie kursu do okolic 1zł lub niżej), ryzyko globalnej bessy i słaby sentyment do MiS na gpw, potężne problemy głównego akcjonariusza Atlantii (zarządca włoskiej autostrady której wiadukt się zawalił i zginęło kilkadziesiąt osób) który może być zmuszony sprzedać akcje Stalexportu (może nastąpić repolonizacja naszej autostrady A4).
 
                                                                       
                                                                       
  
Aktualną analizę techniczną Stalexportu wykonał Jake Grabowski.
Stalexport
Autostrady SA (STX) tygodniowy, logarytmiczny, niekorygowany o
odcięcia dywidend.

Po przetestowaniu
szczytu na 4,5pln na początku 2018 roku mamy do czynienia ze
spadkami. Linie trendu wzrostowego które stanowiły potencjalne
wsparcie zostały przebite bez jakiejś większej próby obrony.
Ciężko szukać
potencjalnych wsparć na wykresie zaznaczyłem okrągłe poziomy 1,
2, 3 pln. Na rozpatrywanym wykresie możemy śmiało stwierdzić, że
mamy do czynienia z bessą a spadki sięgają już nawet 33% z 4,5pln
do 3pln.
Narysowałem również
zniesienia fibonnaciego. Być może 50% lub 61% zniesienia wzrostów
2,69pln lub 2,25pln wykażą jakiś opór.
Nie znam wewnętrznej
wartości spółki ale z wykresu wynika, iż należy czekać na jakiś
sygnał, który mógłby potwierdzić że sytuacja jest opanowana,
wykres odnalazł swoją wewnętrzną równowagę a cena jest już na
właściwym poziomie. Obecnie kolejne szczyty są coraz niżej a
kolejne testy poziomu 3pln wprowadzają coraz więcej niepokoju wśród
akcjonariuszy
Na zakończenie
dodaję wykres STX wraz z nałożonym na niego wykresem cena zysk.
                                                                                                                                                   
Pisząc tego posta korzystałem z informacji opublikowanych
przez spółkę, z analiz na gazetagieldowa.pl i stockwatch.pl oraz z portalu ekonomicznego biznesradar.pl.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela link  i o ryzyku inwestycyjnym link zasady. Aktualny stan Wirtualnego Portfela Dywidendowego oraz posiadane akcje link rachunek.

Autor analizy zastrzega że może posiadać akcje spółki Stalexport w swoim rzeczywistym portfelu inwestycyjnym.

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią

rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia
19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje

dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z
2005
roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym
rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie
ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne
podejmowane na podstawie niniejszej analizy.
Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi
odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.

avatar
3 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
PrezesAnonimowy Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
Anonimowy
Gość
Anonimowy

To na pewno nie jest zla spolka. C/Z na b.niskim poziomie i firma dywidendowa. Widze jednak kilka ryzyk:

1. Klopoty glownego akcjonariusza.
2. Polityka…Nie wiem kiedy koncesja byla podpisywana, ale chyba za rzadow AWSu albo SLD. A wiadomo, co stalo sie z A2 i casusem Kulczykow. W ogole tam chyba wiceprezesem swego czasu byl E.Wasacz-ten od dziury budzetowej.
3. Na infrastrukturze sie nie znam, ale cos mi sie obilo o uszy kiedys, ze w umowie koncesyjnej bylo to, ze w promieniu jakiejs tam odleglosci nie moga powstawac drogi ekspresowe i bardzo samorzady zaczely protestowac-chyba m.in. Jaworzno.
4. Szansa byc moze jest potencjalna Via Baltica.

Ps. Tam sa wieczne remonty…

Milego wieczoru,

Nieuk.

Anonimowy
Gość
Anonimowy

Niby oki, ale są ciekawsze spółki na giełdzie w tym czasie. Już bardziej przekonujący jest ten livechat.
Pozdrawiam
P.

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.