"Rozwój bloga wspierany jest reklamami, których treść jest niezależna od prowadzącego."

Stalexport – możliwa dywidenda ze stopą 18%

Znaleziony obraz

Stalexport – świadczy usługi na rynku autostradowym w Polsce, a jej działalność jest związana z budową i eksploatacją autostrad.
Kupiłem 1500 akcji po 3,63, oczekiwany wzrost 5-50% w okresie najbliższych 6 miesięcy

Pierwszy raz postawię tezę że na tej inwestycji w zasadzie nie można stracić w długim terminie a dlaczego to wyjaśnię poniżej.
Stalexport jest nietypową spółką i jedyną w swoim rodzaju, na pierwszy rzut oka patrząc na dynamiki przychodów i zysków, na piękne przepływy operacyjne, ogromny poziom gotówki ponad 700 mln i niskie c/z  6,70 może się wydawać że kurs akcji jest mocno niedowartościowany. Niestety jest to błędne wrażenie gdyż Stalexport posiada koncesję na użytkowanie autostrady A4 między Krakowem a Katowicami ale z końcem roku 2027 będzie musiał przekazać całą wybudowaną autostradę na rzecz Skarbu Państwa czyli odda warte kilkaset milionów aktywo i prawdopodobnie zakończy działalność. Dlatego w przypadku Stalexportu nie można sugerować się żadnymi automatycznymi wycenami porównawczymi z biznesradar.pl czy stockwatch.pl. Przez te najbliższe 11 lat musi dużo zarobić pieniędzy dla swoich akcjonariuszy i  przetransferuje cały zysk do nich (albo co roku albo na koniec trwania koncesji). Teraz trochę o wynikach, ruch na autostradzie co roku się zwiększa (10% w tym roku) co wpływa na wzrost przychodów i zysków netto, oczywiście nie można zakładać że natężenie ruchu będzie nadal rosło ze względu na ograniczoną pojemność autostrady ale jest jeszcze miejsce wzrost.

Bardzo mocną stroną są przepływy operacyjne (ilość faktycznie pozyskanej gotówki ze swojej podstawowej działalności),  które przy 140 mln zysku wynoszą aż 201 mln, odejmując natomiast od amortyzacji capex (46 mln – 31 mln) otrzymamy 15 mln zł o które można powiększyć zysk netto (amortyzacja to wyłącznie koszt księgowy wcześniejszej inwestycji).

Na pierwszy rzut oka niepokoić może wysoki poziom zobowiązań które wynoszą 884 mln (są to głównie rezerwy na przyszłe remonty, wymiany nawierzchni i na płatność koncesji bodajże w 2019r.), ale niepokój jest niepotrzebny gdyż obecnie na kontach Stalexportu jest kwota 784 mln zł i nie ma żadnego ryzyka że coś nie będzie zapłacone.

Wisienką na torcie pod którą kupiłem akcje jest możliwa nawet 18% dywidenda. W obecnym roku od spółki zależnej Stalexport Autostrada Małopolska SA zostaną po raz pierwszy w historii (nie widziałem tego w poprzednich latach) pobrane dywidendy przez Stalexport, pierwsza na 86 mln już wzięta a druga na 85 mln zostanie pobrana w grudniu 2016r. Gdyby suma tych kwot czyli 171 mln została w całości przekazana akcjonariuszom to kurs miałby prawo wręcz eksplodować, oczywiście biorę także pod uwagę że kwota dywidendy może być niższa lub jej wcale nie będzie, jednak wcześniej czy później zyski będą musiały być wypłacone.

Jak widać postawiona na samym początku teza że na tej inwestycji nie można stracić bo albo w przeciągu 6 miesięcy jest szansa wzrostu kursu pod realną dywidendę, a w przypadku braku dywidend przez najbliższe lata, w 2027 może zostać wypłacona jedna ogromna dywidenda przekraczająca zainwestowany kapitał (może być i skup akcji).

Poza standardowymi ryzykami takimi jak bessa światowa, jakiś konflikt zbrojny to dochodzi ryzyko że rząd polski może chcieć unieważnić koncesję, jednak myślę że jest to niemożliwe gdyż podobno w umowie są miliardowe odszkodowania i raczej koncesja jest nie do podważenia.

Patrząc od strony technicznej to kurs przebywa w długoterminowym trendzie wzrostowym i wzrosty powinny być kontynuowane link do wykresu

Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad mojego bloga i o ryzyku inwestycyjnym link zasady
Aktualny stan mojego rachunku i posiadane akcje link rachunek

avatar
6 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
AnonimowyPrezesUnknown Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
Anonimowy
Gość
Anonimowy

Z dzisiaj:
Zarząd Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach _dalej: Emitent_ informuje, że 29 grudnia 2016 roku Stalexport Autostrada Małopolska S.A. z siedzibą w Mysłowicach _która jest spółką w 100% zależną od Stalexport Autoroute S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu, która z kolei jest spółką w 100% zależną od Emitenta_, działając zgodnie z postanowieniami Umowy Koncesyjnej, opisanej poniżej, oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 29 kwietnia 2004 roku w sprawie opłat za przejazd autostradą, wystąpiła do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o wydanie zgody na podwyższenie od 1 marca 2017 roku stawki opłaty za przejazd dla pojazdów kategorii 2,3,4 i 5 z kwoty 26,50 zł do 30 zł na każdym placu poboru opłat, tj. w Mysłowicach i w Balicach.

Obecnie dla pojazdów kategorii 2 i 3 od ww. stawki opłaty za przejazd _tj. 26,50 zł_ stosuje się bonifikatę, która wynosi 10 zł. Wysokość bonifikaty, która będzie obowiązywała dla tych pojazdów od 1 marca 2017 roku będzie przedmiotem odrębnych konsultacji z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.

A tak zartobliwie, to akcje STX warto miec jako uzytkownik tej autostrady. Podwyzki i horendalne oplaty nie sa juz tak irytujace :)
L.

Anonimowy
Gość
Anonimowy

Tak sie nad tym zastanawialem bo mi tez sie podoba biznes STX, w tej chwili ta spolka to generator gotowki.

"Poza standardowymi ryzykami takimi jak bessa światowa, jakiś konflikt zbrojny to dochodzi ryzyko że rząd polski może chcieć unieważnić koncesję, jednak myślę że jest to niemożliwe gdyż podobno w umowie są miliardowe odszkodowania i raczej koncesja jest nie do podważenia."

Mozna to chyba obejsc nie podwazajac koncesji. Natomiast wprowadzajac "podatek autostradowy" od spolek bedacych operatorami autostrad :)

Ciekawe byly by tez wyliczenia typu DCF, ile wygeneruja gotowki do konca koncesji.

L.

Anonimowy
Gość
Anonimowy

Jeszcze raz ja BBcode nie działaja działa to:

nazwa wpisana przez ciebie

pozdrawiam
Domiś

Anonimowy
Gość
Anonimowy

Cześć, dzięki za analizy jesteś Bogiem :)

Ja od strony technicznej mam prośbę.

Mógłbyś? niewielkim nakładem pracy podlinkować pod nazwę spółki przeniesienie na jakąkolwiek stronę z wykresem aby otwierała się w nowym oknie np w tym przypadku:
http://stooq.pl/q/?s=stx&c=1y&t=c&a=lg&b=0
albo
http://www.stockwatch.pl/gpw/stalexp,wykres-swiece,wskazniki.aspx
albo
http://www.biznesradar.pl/notowania/STALEXPORT-AUTOSTRADY#6m_lin_lin
albo
http://www.attrader.pl/pl/akcje/STALEXP/notowania

lub co Ci tam pasuje.
Było by bardziej merytorycznie i kolorowo ;)
A jak by pomyśleć nad licznikiem i formą reklamy linkowej to jeszcze byś zarabiał na tym.

Dziękuje i życzę wytrwałości w analizach.

pozwolę sobie na test forum ;)

[b]pogrubienie[/b]
[url=https://pl.wikipedia.org/wiki/BBCode[/url]
[img]http://www.stalexport-autostrady.pl/static/main/images/logo.png[/img]

STALEXPORT

Anonimowy
Gość
Anonimowy

A co myślisz o Bowim ?

Unknown
Gość

A własnie miałem Cie pytać o stalexport jak widzisz wyniki które podał…

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.