"Rozwój bloga wspierany jest reklamami, których treść jest niezależna od prowadzącego."

Kolejne odlotowe wyniki Enter Air

Enter Air ponownie pozytywnie zaskoczył mocnymi wynikami dlatego odniosę się w kilku zdaniach do osiągnięć 3 kwartału 2019.

Zaprezentowane wyniki spółki były lepsze na poziomie przychodów i zysków od szacunków dm bdm link jak i moich.

Osoba jednak nie znająca firmy (mam na myśli niuansy księgowych) patrząc na zaprezentowane wyniki (slajd poniżej) zapewne powie przecież te wyniki są gorsze r/r bo zysk netto jest niższy o blisko 4 mln więc czym tu się ekscytować ?

Jednak nawet mniej wprawne oko zauważy że pozycja koszty/przychody finansowe – netto były w 3 kwartale 2019 znacznie gorsza r/r bo wyniosła 78,638 mln straty przy 3,164 mln zysku rok temu.

Tak ogromna różnica (blisko 82 mln) wynika z różnic kursowych a konkretnie przeszacowania zobowiązań i należności które Enter ma w walutach obcych (usd i eur). W gwoli wyjaśnienia chodzi o to że jeśli ma się np. 100 mln usd kredytów to na koniec każdego kwartału należy przeszacowywać (dostosowywać) wartość zadłużenia o zmianę kursu przez cały kwartał (liczy się kurs z początku i końca kwartału) w przeliczeniu na PLN.

Spółka pokazuje w raporcie jaki wpływ na wynik ma zmiana kursu usd/pln i eur/pln na zysk netto przy aktualnym zadłużeniu i należnościach walutowych.

W 3 kwartale 2019 kurs PLN się osłabił do usd o 27 groszy a wobec eur o 12 groszy dlatego spółka musiała negatywnie przeszacować i wykazać straty z różnic kursowych.

Moje proste wyliczenia są w zasadzie zgodne z tym co spółka przedstawia w nocie nr 5 odnoszącej się do kosztów i przychodów finansowych.

Można byłoby powiedzieć że gdyby nie te przeszacowania ok. 64 mln zł (netto 50 mln) to zysk netto wyniósłby w samym 3 kwartale 2019 aż 110 mln zł przy 63 mln rok wcześniej ale to nie takie proste i oczywiste :-)

Wprowadzony od stycznia MSSF 16 mocno zniekształca wyniki, ponadto w związku z uziemieniem Boeingów 767-MAX spółka obniżyła stawkę amortyzacji do 0,5% dlatego trudno policzyć jaki byłby faktyczny zysk a żeby nie wprowadzać zamętu i trochę rozjaśnić załączam tabelę która pokazuje jaki byłby zysk przed opodatkowaniem gdyby nie MSSF 16 (czyli taki zysk na zasadach panujących w 2018 roku).

Powyższa tabela ładnie pokazuje że gdyby „nie sztuczki księgowe” to zysk brutto po 3 kwartałach byłby wyższy i wyniósł ok. 130 mln netto – uważam że na to warto zwracać uwagę.

Kwota ok. 130 mln jet dla mnie istotna aby w przybliżeniu obliczyć ile spółka realnie zarobiła w ostatnich 12 miesiącach nie uwzględniając żadnych MSSF 16 itp.

W 4 kwartale 2018 roku Enter wykazał 12,3 mln straty jednak dużo wówczas było negatywnych księgowań (więcej w mojej analizie link).  Wówczas mieli negatywne księgowania brutto: 18,913 mln (odwrócenie leasingu), 14 mln (odpis na spór sądowy) oraz 3,8 mln różnic kursowych co łącznie dało ok. 37 mln pogorszenia (29,8 mln netto) i gdyby nie to to zysk netto wyniósłby ok. 17,4 mln zł.

Łączny (lekko oczyszczony z jednorazowych księgowań) zysk netto wyniósłby ok. 147 mln (130 mln za ten rok i 17 mln za 4 kw 2018) co dałoby c/z 4,50 – bardzo niska wycena jak na spółkę mocno wzrostową.

Oczywiście trzeba pamiętać że to tylko historia która nie musi się powtórzyć ale w mojej ocenie szansa jest na regularne oczyszczone zyski na poziomie 130-150 mln (przed raportem oczekiwałem 120 mln powtarzalnego zysku). Spółce pomagają kłopoty „konkurentów”, mocny wzrost przewozów turystycznych w Polsce, wysoki kurs usd/pln, jak przywrócą Boeingi 77-MAX do latania to spadną koszty wynajmu i wpadnie pewnie kilkudziesięcio-milionowe odszkodowanie,  mam wrażenie że przejęcie w maju 2019 szwajcarskiej linii lotniczej Germania Flug było/będzie strzałem w dziesiątkę dlatego myślę że jest obecnie spore niedowartościowanie akcji (przynajmniej 50% ?).

Podsumowanie wyników jest krótkie i zrobione w miarę prostym językiem aby każdy mógł zrozumieć przedstawiane liczby, nie opisywałem co oni faktycznie robili itd bo to każdy może sobie przeczytać w raporcie czy wywiadach z zarządem firmy.

Na chwilę obecną nie podaję szacunku zysków za 4 kwartał bo nie znam kurów waluty na koniec roku i nie ukrywam iż mam zupełnie inne oczekiwania odnośnie wyników niż analitycy dm bdm.

Spółka jest obecnie faworytem blogowego portfela fundamentalnego i jestem wręcz przekonany że zrealizuje się postawiona przeze mnie teza w analizie kupna spółki gdy stwierdziłem że kurs wzrośnie o 100% w przeciągu 20 miesięcy (brakuje jeszcze 30% wzrostu kursu).

Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela link zasady i o ryzyku inwestycyjnym link ryzyko.

Autor analizy zastrzega że może posiadać akcje spółki Enter Air w swoim prywatnym portfelu inwestycyjnym.

Pisząc tego posta korzystałem z raportów opublikowanych przez spółkę oraz rekomendacji dm bdm z dnia 9.10.2019r.

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.

Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link, do posta z historycznymi wynikami link oraz do subskrypcji nowych artykułów.

avatar
3 Comment threads
5 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
BartoszPrezesQaqGrzegorzelendix Recent comment authors
  Subscribe  
Powiadom o
Bartosz
Gość
Bartosz

Pytanie o odsetki od leasingu – raport Q3-2019, nota 20, strona 25/26 – czy to nie sugeruje, że odsetek od leasingu będzie 100 mln w kolejnych 12 miesiącach (a więc ok 2 razy więcej niż za ostatnie 12 miesięcy)?

Chodzi mi o to, ze nota nr 5 pokazuje 42 mln odsetek od leasingu za ostatnie 3 kwartały 2019 roku a nota 20 wskazuje na odsetki na ok 100 mln zlotych platne w nadchodzacym roku. W zwiazku z tym koszty finansowe w kolejnych 4-ech kwartalach moga byc wyzsze dwukrotnie niz w Q1-Q3 2019.

Qaq
Użytkownik
Qaq

Pytanie do fachowców – dlaczego tak drastycznie wzrosła amortyzacja (str. 9 raportu) z 27 w 2018 na 146 milionów w 2019 roku? Z innych kwestii – pojawiło się sporo zobowiązań przeterminowanych (str.23). Odnośnie odszkodowań za Max-y to fakt, że Enter tak dobrze poradził sobie z ich brakiem może moim zdaniem wpłynąć negatywnie na wysokość odszkodowania, bo trzeba pewnie wykazać realne straty, bądź utracone korzyści z tego powodu. Nie zmienia to oczywiście spojrzenia na spółkę, bo rekompensata za uziemienie Boeingów będzie tylko wisienką na torcie.

pstaniszewski
Gość
pstaniszewski

Prezes – ale jedna uwagi – dla mnie to nie są sztuczki księgowe. Pamiętaj,że jeśli przez najbliższe lata kurs USD/PLN się utrzyma na dokładnie tym samym poziomie co teraz to spółka wyda te ponad 60 mln zł, które dzisiaj jest przeszacowane – po prostu o tyle mniej więcej urośnie dług, który systematycznie będzie spłacać. Oczywiście wysoki kurs USD/PLN pomaga im w raportowaniu wysokiej sprzedaży, ale to potem (w dłuższym terminie) ma swoje odbicie tez w tych kosztach co są denominowane w walutach. Co oczywiście nie zmienia ogólnie pozytywnego wydźwięku całych danych za Q3

elendix
Użytkownik
elendix

Z jednej strony tak – są to co prawda w zdecydowanej większości niezrealizowane (jeszcze) straty z tytułu różnic kursowych, ale jeśli kurs się nie zmieni, to z czasem mogą się oczywiście zrealizować (choć na dzień dzisiejszy, kurs USD / PLN jest nieznacznie korzystniejszy, niż na koniec września).

Z drugiej strony, są to zdarzenia jednorazowe, więc jeśli założymy że od tej pory kursy będą stałe, to ceteris paribus można oczekiwać dużo lepszych wyników (np. EBT) w kolejnych 12 miesiącach i w 3Q20 – i chyba to Prezes miał na myśli (że nie można na podstawie tych kosztów finansowych z 3Q19 wyciągać daleko idących wniosków co do rozwoju / działalności operacyjnej spółki).

Jeśli chodzi o sam MSSF 16 i jego wpływ na wyniki, to moim zdaniem lepiej pokazuje / odwzorowuje on faktyczny obraz spółki; jedyny problem to porównywalność wyników (bilansu) do poprzednich okresów. Cóż, w 2020 tego problemu już nie będzie ;-)

Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.