Enter Air zaliczył u mnie 2 małe minusy: pierwszy za fakt iż raport nie został opublikowany w terminie (4 godziny spóźnienia, a czekałem do 1 w nocy) oraz drugi za stratę w 4 kwartale 2018 przy oczekiwaniu zysku
Pomijając fakt spóźnienia z publikacją raportu przejdę od razu do krótkiego omówienia wyników za 4 kwartał 2018 które na poziomie zysku netto są na pierwszy rzut oka dużo gorsze r/r. Spółka wykazała 12,348 mln straty przy 10,903 mln zysku rok wcześniej. Jest to wynik znacznie gorszy od moich oczekiwań link analiza spółki gdyż oczekiwałem od 0 do 15 mln zysku w zależności od tego czy zostanie odwrócony w przychodach leasing na 18,913 mln z 2-go kwartału (wklejam opis jaki był jeszcze w raporcie za 3 kwartał 2018 a w raporcie rocznym już go nie ma).
Z tego co wnioskuję po przeczytaniu raportu to kwota 18,913 mln została w raporcie rocznym skorygowana (pomniejszone przychody 4 kwartału) choć ani słowem o tym nie napisali. Zakładam jednak że tak jest bo nie ma odnośnie tego uwag audytora (w raporcie półrocznym to zastrzegał) oraz spółka w poprzednich raportach to wyszczególniała i opisywała a teraz nie wspomina.
Drugim jednorazowym (w tym przypadku można się spierać czy jest to odpis jednorazowy bo zawsze może się zdarzyć) jest odpis na szacowane straty kredytowe w wysokości 14 mln. Nie wiem dlaczego nazwali to stratami kredytowymi bo dla mnie to odpis na należności ale nie wnikając w nazewnictwo spółka to tłumaczy sporem sądowym z podmiotem świadczącym usługi obsługi technicznej samolotu.
Trzecim negatywnym czynnikiem który wpłynął na gorszy wynik za 4 kwartał 2018 roku to 3,8 mln ujemnych różnic kursowych a rok temu mieli aż 17,6 mln dodatnich różnic. Różnice te związane są ze wzrostem kursu usd/pln i prawdopodobnie dotyczą leasingów finansowych na 100 mln usd (przeszacowanie zadłużenia). Ja oczekiwałem że lekki zysk będą mieli na spadku z ropy naftowej ale nie uwzględniłem przeszacowania leasingów o wzrost kursu dolara.
Gdyby jednak nie uwzględniać powyższych 3 negatywnych księgowań to wyniki byłyby znacznie lepsze bo zysk za 4 kw 18 wyniósłby ok. 31,2 mln zł (uwzględniając podatek). Dla mnie jednak ważniejszy jest zysk roczny oczyszczony o różnice kursowe i odpis na spór sądowy (oczywiście obie te pozycje mogą się zdarzać i teoretycznie powinno się je uwzględniać) który po uwzględnieniu podatku wyniósłby 90,9 mln (oficjalny to 66,25 mln).
Gdyby nie te księgowania i niski zysk netto to pozostałe pozycje w raporcie finansowym wyglądają bardzo pozytywnie. Spółka wykazała w 4 kwartale 29% wzrost przychodów r/r (gdyby uwzględnić odwróconego księgowania na 18,9 mln to wzrost przychodów byłby jeszcze większy), wzrosła marża ze sprzedaży z 2,73% do 8,5%, znacznie wzrosła amortyzacja zaniżająca zysk i świetne były przepływy operacyjne lepsze aż o 81 mln r/r.
Z innych ciekawych informacji z raportu (powklejam tylko).
W zasadzie nic przełomowego w raporcie nie wyczytałem i zabrakło mi jakiegokolwiek odniesienia od zawieszenia samolotów Boeing Max 8 oraz informacji czy będzie wypłacona dywidenda.
Podsumowanie: gdyby nie wykazana strata w 4 kwartale 2018 w pewnym sensie z jednorazowych powodów to wynik należałoby ocenić pozytywnie. Szczególnie na pochwałę zasługuje mocny wzrost przychodów (dobry prognostyk na 2019 rok) oraz ładne przepływy operacyjne. Aktualne c/z 7,25 to już nie tak tanio ale po oczyszczeniu o różnice kursowe i odpis sądowy (tylko czy je powinno się oczyszczać to każdy musi sam ocenić) to c/z byłoby w okolicach 5,40 czyli sporo niżej.
Spółka jest trudna do szacowania zysków (widać to po przykładzie 4 kw 2018) i mam świadomość dużego błędu ale jak co kwartał spróbuję to zrobić. Zakładam że spółka osiągnie 5 mln straty (rok temu 4 mln straty) a wpłynąć na to mogą różnice kursowe. Przy zwiększonych nawet 20% przychodach dzięki bankructwie konkurencji Small Planet spółka wygeneruje wyższy zysk ze sprzedaży ale koszty leasingu nowych samolotów (obecnie uziemionych), wzrost kurs usd/pln o 10 groszy (mają 108 mln usd leasingu finansowego) i ropy naftowej o 25% mogą wygenerować duże dodatkowe koszty finansowe. Każdy wynik powyżej 0 uznam za pozytywną niespodziankę.
Nie ukrywam iż mam obawy o wyniki także 2 kwartału 2019 roku gdyż baza jest zawyżona leasingiem na 18,913 (odwróconym w dzisiejszym raporcie) i mogą dojść jakieś zwiększone koszty z tytułu uziemienia Boeingów. Dopóki będzie trwało uziemienie tych samolotów jest ryzyko wyższych kosztów wynajęcia samolotów u innych przewoźników aby zrealizować podpisane umowy z touroperatorami, dojdą wyższe koszty paliwa i koszty finansowe leasingu za uziemione samoloty (za samoloty trzeba płacić pomimo że nie latają). Oczywiście jest szansa że spółka otrzyma odszkodowanie od Boeinga ale to raczej temat na odległy termin.
Pisząc tego posta korzystałem z informacji i raportów opublikowanych przez spółkę.
Autor analizy zastrzega że może posiadać akcje spółki Enter Air w swoim rzeczywistym portfelu inwestycyjnym.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela link zasady i o ryzyku inwestycyjnym link ryzyko.
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link, do posta z historycznymi wynikami link oraz do subskrypcji nowych artykułów..
Uwaga – w związku z wprowadzeniem możliwości wsparcia bloga link, osoby wspierające w pierwszej kolejności otrzymywać będą analizy kolejnych spółek (będą też wiedziały wcześniej o kolejnej analizowanej spółce). Dla pozostałych czytelników bloga analiza będzie dostępna po 24 godzinach.
Biznes lotniczy to chyba jeden z najtrudniejszych…Przetrwać na tym rynku a jeszcze zdrowo się rozwijać-to już olbrzymi sukces. Jednak szacowanie wyników jest arcytrudne. Jest tu sporo zmiennych a jeszcze dochodzą mega skomplikowane standardy księgowości. Mnie in plus zaskoczyły świetne przepływy operacyjne i wysoka pozycja gotówkowa. To, co mnie zastanawia-to fakt, że zobowiazania krótkoterminowe przewyższają aktywa obrotowe, ale być może to specyfika biznesu a może danego okresu.
Handicapem spółki jest to, że nie ma konkurencji z branży na GPW….Ciekawa firma i wykres również.
Widzę że przeglądasz sprawozdania a to bardzo dobrze :-)
W przypadku takich lotniczych to niższe aktywa obrotowe od zobowiązań krótkoterminowych to normalna sytuacja, im wysokie środki trwałe czyli samoloty są wysoko rentowne.
W tym artykule https://stooq.pl/n/?f=1294684 napisane jest uziemionych Boeingach a tego nie wyłapałem
„Ze względu na zdarzenia lotnicze z udziałem samolotów B737MAX, polskie i europejskie władze lotnicze zdecydowały o czasowym wstrzymaniu operacji samolotami tego typu, do czasu wyjaśnienia przyczyn i wdrożenia działań korygujących. Na moment złożenia niniejszego sprawozdania termin wznowienia operacji samolotami tego typu nie jest znany. Samoloty B737MAX stanowią jedynie 8 proc. floty grupy według stanu na kwiecień 2019 r., dlatego wpływ na realizację programu przewozowego nie będzie istotny.” – napisano w sprawozdaniu z działalności Enter Air. (PAP Biznes)
Przemek,
A Ty myślałeś, że moje portfele na biznesraradar, czyli: Nieuk i Hybrid&Value Investments na biznesradar to są budowane po omacku?;)
A tak serio mówiąc: każdy musiał zapłacić tzw. frycowe na giełdzie…Mnie to sporo kiedyś kosztowało…oj sporo…ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło…
Wracając do Enter…Uważam, że to bardzo dobrze zarzadzana spolka. Wyniki kwartalne, wynikami…jak na tą branżę (akcji póki co nie mam), ale staram się rzetelnie patrzeć pomimo, ze jak każdy inwestor/spekulant jestem przesiakniety „socjalizacją” rynku kapitałowego…
To, co mi się podoba i potwierdza „quality” firmy, to fakt, że współpracują z najlepszymi touroperatorami na rynku (TUI,Rainbow etc.). Te firmy są wyplacalne i mają renomę. To implikuje brakiem zatorów płatniczych.
Poza tym: dbają o koszty. Sam się na własnej skórze przekonałem lecąc do Turcji;) I bardzo dobrze. To nie Emirates, tylko usługa casual. Kiedyś leciałem do Barcelony w dwie strony za 40 euro takimi liniami jak Sky Europe:) No i plajtnęły. Fajny model biznesowy ma Enter. A pewne sinusoida wyników tutaj będzie-dla mnie to oczywiste…taki urok biznesu….Mam nadzieję, że właściciele Enter odwroca powiedzenie, że prowadząc biznes lotniczy najlatwiej stać się milionerem, ale jak było się miliarderem.
Może będzie tak, że odwrócą porzekadło i będzie: jak z milionera stać się miliarderem;)
Ps. Zaraz będzie mecz Barcelona vs. Liverpool. 20 lat temu prawa tv.kosztowały kilkanaście mln funtów do transmisji Premier League i Champions League. Teraz.to idzie w miliardy funtów. To jest inwestycja;) Oby Nam Wszystkim taka się zdarzyła;)