Enter Air – jest prywatnym przewoźnikiem lotniczym, oferującym transport pasażerski na terenie Polski i za granicą. Loty oferowane są w głównej mierze biurom turystycznym (za pośrednictwem touroperatorów). Kupiłem 400 akcji po 24,60 zł, oczekiwany wzrost kursu o około 100% w ciągu najbliższych 20 miesięcy, inwestycja długoterminowa.
Muszę przyznać że z umieszczeniem spółki w Wirtualnym Portfelu Fundamentalnym czekałem dosyć długo (do prywatnego portfela kupiłem akcje już wcześniej i o tym informuję aby nie było niejasności) gdyż czekałem na poprawę sytuacji technicznej na wykresie i czytelny sygnał kupna a to się wydarzyło w minionym tygodniu (analiza techniczna przygotowana przez zespół gpwatak.pl w dalszej części postu).
Mam świadomość że oczekiwania wzrostu kursu o około 100% mogą wydawać się wielu osobom śmieszne i nierealistyczne ale postaram się rzeczowo pokazać dlaczego tak uważam.
Głównym driverem do poprawy wyników w tym roku i kolejnych latach będą moim zdaniem upadłość głównego konkurenta Small Planet oraz zwiększanie floty samolotów.
W drugim półroczu ubiegłego roku konkurencyjny przewoźnik Small Planet popadł w kłopoty finansowe i przestał świadczyć usługi na rzecz biur podróży.
Jest to istotna informacja gdyż wg Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2017 roku linie Small Planet stały się największym przewoźnikiem w Polsce.
Oczywiste jest iż w takim przypadku ktoś musi te loty przejąć (zakładam że rozłoży się to na kilku przewoźników) i spora część tego „tortu” trafi do Enter Air. I tak się faktycznie dzieje gdyż Enter Air podpisał umowę z nowym biurem podróży Coral Travel link i zwiększył znacznie wartość umów z dotychczasowymi biurami.
Łącznie w ostatnich miesiącach Enter Air podpisał nowe umowy i aneksy do trwających umów na 277 mln usd czyli może zwiększyć przychody aż o 42% (spółka oczekuje 25% wzrostu przychodów w 2019r.).
Dla mnie jest istotne też to że Enter Air powinien zwiększyć liczbę przelotów w okresie mniejszego ruchu turystycznego (czyli 1 i 4 kwartał w roku) i to powinno przełożyć się na spory skok zysków w tych kwartałach. Potwierdzają moją teorię słowa Dyrektora Generalnego spółki Grzegorza Polanieckiego link.
Żeby sprostać zwiększonym zamówieniom biur podróży potrzebna jest większa flota i tak obecnie się dzieje. Jeszcze w połowie roku było 18 samolotów a obecnie jest już 21 samolotów link.
Istotny w mojej analizie jest wątek nabytych ostatnio 2 samolotów B737 MAX 8 link.
Zakup tych samolotów miał być pierwotnie sfinalizowany nową emisją akcji (był nawet prospekt emisyjny już zatwierdzony przez KNF) ale ze względu na spadek kursu akcji i nie zadowalającą możliwą kwotę do pozyskania z emisji akcji zdecydowano się na leasing samolotów.
Informacje o emisji akcji wywołały spadek kursu który z 27 zł spadł do 16,70zł i pomimo zawieszenia emisji akcji kurs nie odrobił jeszcze strat. Oczywiście na tak duży spadek kursu wpływ miały inne też czynniki takie jak mocne spadki na giełdach i utrata wizerunku systemu finansowego w Polsce w związku z kilkoma aferami.
Czynnikiem pozytywnie wpływającym na wyniki powinien być także wzrost kursu usd/pln i spadek cen paliw.
Jak widać powyżej spółka osiąga większość przychodów w dolarach i umocnienie dolara (a tak się dzieje obecnie) wpływa pozytywnie na wyniki.
Kurs dolara był znacznie wyższy r/r zarówno w 4 kw 2018 jak i w 1 kw 2019 a to powinno dodatkowo wpływać na osiągnięty zysk netto.
Pozytywnie na wyniki powinien też wpływać spadek cen ropy na giełdach światowych (w przeliczeniu z dolara na pln jest wzrost o 5,3% link) chociaż spółka zmiany cen paliwa przerzuca na biura podróży. Jednak zwracany przez biura podróży koszt paliwa na dany miesiąc ustalany jest na podstawie średniej ceny paliwa z poprzedniego miesiąca i w przypadku dużej zmiany paliwa w trwającym miesiącu Enter Air może wykazać jednorazowe zyski lub straty.
Przechodząc „płynnie” :-) do szacowania przyszłych wyników głównie do zysku netto krótko odniosę się do wyników za ubiegły rok. Spółka ma dosyć skomplikowane raporty finansowe które zawierają szczególnie w 2018 roku wiele jednorazowych księgowań przez co trudno jest określić faktycznie wypracowane zyski. Spółka po 3 kwartałach 2018 poprawiła przychody o 37%, marża na sprzedaży wzrosła z 12,81% do 13,76% a zysk netto 16,7%.
Jednak wyniki te są mocno zaburzone niekorzystnymi różnicami kursowymi ok. 26 mln r/r (związane ze wzrostem ropy i dolara do 3 kwartału)
oraz jednorazowym przychodem 18,9 mln zł związanym z zakończeniem leasingu samolotu. Ta kwota jest mocno sporna czy Enter Air powinien taki przychód zaksięgować i zastrzegł to w raporcie półrocznym biegły rewident. Poniżej stanowisko biegłego oraz link do stanowiska zarządu spółki odnośnie tych uwag link
Gdyby wyłączyć z wyniku koszty z tytułu różnic kursowych 12,9 mln (one będą zawsze ale czasem dodatnie a czasem ujemne) a oraz sporną kwotę 18,9 mln zł (15,3 mln nie uwzględniając podatku) to zysk po 9 miesiącach wyniósłby ok. 75 mln zł.
Szacowanie wyniku za 4 kw 2018 jest jeszcze trudniejsze gdyż zakładam iż spółka odwróci sporny leasing i wykaże koszt z tego tytułu dlatego zakładam 2 warianty wielkości zysku netto. 1 wariant zawierający odpis, zwiększone przychody dzięki problemom Small Planet oraz zyski z różnic kursowych wynikających ze spadku ropy to brak zysku netto (0zł), natomiast 2 wariant bez odwrócenia odpisu to 15 mln zł. Szacuję że oczyszczony zysk netto za 2018 rok wyniósłby 75-80 mln a w przyszłym roku oczekuję oczyszczonego zysku netto na poziomie 95-100 mln zł czyli wzrost zysku o 25% zgodnie z szacunkami zarządu odnośnie wzrostu przychodów. Przy takich zyskach obecna kapitalizacja spółki wydaje się niska gdyż podstawowy wskaźnik c/z kształtowałby się na poziomie ok. 5,55 (za 2018 rok) i 4,42 (za 2019 rok). Ze względu na duże zaburzenia wyników nie widzę sensu omawiać innych wskaźników finansowych które wyglądają na bardzo niskie link wskaźniki.
Podsumowując: jeśli zrealizują się moje oczekiwania odnośnie poprawy zysku netto w obecnym roku a spółka w przyszłym roku będzie kontynuowała dalszy wzrost biznesu to jak najbardziej możliwy jest zakładany wzrost kursu o 100% w niecałe 2 lata. Samo spojrzenie na wskaźnik c/z kształtujący się na poziomie ok. 5 oznacza przynajmniej potencjał do podwojenia (przyjmuję że prawidłowa wycena każdej spółki to c/z 10). Jeśli dodamy do tego zdecydowaną poprawę kursu od strony technicznej oraz nadzieje inwestorów związane z uruchomieniem w Polsce PPK których beneficjentem mogą być małe spółki (szczególnie mWIG40 ale i sWIG80 w którym jest notowany Enter Air też powinien skorzystać) prawdopodobieństwo tak dużego wzrostu kursu jest wysokie.
Oczywiście poza szansami należy też pamiętać (a to w zasadzie jest najważniejsze w analizie każdej spółki) o ryzykach a jest ich sporo. Na pewno dalszy rozwój spółki i inwestycje w nowe samoloty mogą odwiesić zawieszoną emisję akcji. Dochodzą ryzyka katastrof lotniczych, ataków terrorystycznych i konfliktów militarnych, katastrof naturalnych czy epidemii, cen paliw i kursów walutowych, wzrostu konkurencji czyli w zasadzie standardowe ryzyka dla działalności przewoźników pasażerskich. Należy też brać pod uwagę ryzyko większych spadków na rynkach a indeksy giełdowe obecnie są w bardzo ważnych miejscach (w okolicach oporów pod dużych zwyżkach w ostatnich 3 miesiącach).
Pisząc tego posta korzystałem z informacji i raportów opublikowanych przez spółkę, ze stron: infostrefa.com, bankier.pl, z danych ULC oraz portalu ekonomicznego biznesradar.pl.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela link zasady i o ryzyku inwestycyjnym link ryzyko.
Autor analizy zastrzega że może posiadać akcje spółki Enter Air w swoim rzeczywistym portfelu inwestycyjnym.
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
Poniżej tak jak zapowiadałem załączam profesjonalną analizę techniczną wraz z opisem wykonaną przez zespół gpwatak.pl
Wykres spółki Enter Air jest relatywnie młody (debiut z końcem 2015 r.), ale znajduje się on w stałym długoterminowym trendzie wzrostowym. Po ustanowieniu historycznego szczytu w lutym 2017 r. kurs systematycznie oddawał swój wypracowany zysk, aż do końca ubiegłego roku (wykres tygodniowy). Historyczne dołki wyznaczyć można na 12,30; 16,70.
Na dziennym wykresie w ostatnim czasie widoczna stała się batalia rynku podaży i popytu, której zakończenie zwiastował jeden z największych w ostatnich miesiącach wolumen. Pierwsza strefa potencjalnej akumulacji odbywała się w rejonie 17,50-18,00, która zakończyła się falką wzrostową w rejonie ~20,00 na podwyższonym wolumenie. Kurs wszedł tym samym między dwie kluczowe średnie kroczące, SMA100 oraz SMA200, i nie zdecydował się na dłuższą konsolidację w jej obszarze, co dodatkowo premiuje obóz byków. Kolejna dwumiesięczna konsolidacja b.r. miała już rozpiętość 10-15%, ale pomimo tego wykres zaczął wyglądać ładnie technicznie. W tej chwili średnie kroczące zaczęły już zawijając do góry i pozostaje czekać, aż dojdzie do ich przecięcia – to z kolei utworzy dla wybrednego grona inwestorów kolejny sygnał kupna. Pierwszym istotnym oporem jest 25,00 PLN jego wybicie powinno pchać dalej kurs w kierunku historycznego szczytu, natomiast linia wsparcia jest dynamiczna i tworzy ją krótkoterminowy trend wzrostowy (linia trendu wzrostowego) oraz 22,50. Sytuacja stanie się ponownie „podażogenna”, jeżeli kurs wróci poniżej SMA200.
Notka prawna:
Autorzy strony www.gpwatak.pl informują, że nie wykonują działalności maklerskiej składającej się z doradztwa inwestycyjnego, zarządzania portfelem, czy też przygotowywaniem rekomendacji dotyczących transakcji na instrumentach finansowych, ani jakiejkolwiek innej działalności maklerskiej określonej w Ustawie o Obrocie Instrumentami Finansowymi w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715) i w odpowiednich rozporządzeniach.Transakcje dokonywane przez użytkownika strony www.gpwatak.pl uważa się za jego własne, niezależne decyzje. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie powyższych danych, ani za szkody poniesione w ich wyniku.
Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link oraz do subskrypcji nowych artykułów.
https://www.money.pl/gielda/boeing-tnie-produkcje-737-max-akcje-ostro-w-dol-6368443854546561a.html
https://businessinsider.com.pl/firmy/zarzadzanie/ryanair-sun-zmienia-nazwe-to-linia-lotnicza-buzz/nlkht6t
Czy plany Ryanair opisane w tym artykule są jakimś większym, niespodziewanym zagrożeniem dla Entera czy wszystko to było już wiadome wcześniej?
Nie widzę zagrożenia dla Entera. Zwiększa się ruch lotniczy w Polsce (więcej wycieczek zagranicznych) więc naturalne jest że liczba samolotów wzrasta.
Dali dwie maszyny więcej niż wynikało z artykułu sprzed kilku miesięcy, ale nie wiadomo czy z przeznaczeniem na czartery.
https://www.fly4free.pl/plany-ryanair-w-polsce/
„Ryanair nie wykorzysta problemów Small Planet. Irlandzki przewoźnik, który w tym roku z sukcesem zadebiutował na rynku przewozów czarterowych, nie planuje wykorzystać kłopotów Small Planet Airlines, którego przyszłość stoi pod wielkim znakiem zapytania. Dlaczego jednak Sun nie planuje szybszej ekspansji?
– Nie nastawiamy się na szybki podbój rynku, bo mamy przekonanie, że zdrowiej jest rosnąć w sposób organiczny. Chcemy rozwijać się na rynku czarterów, ale podchodzimy do tego ostrożnie – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes spółki Ryanair Sun.”
W tym sezonie letnim będą mieli 7-9 samolotów.
Teoretycznie zagrożeniem jest ryanair sun, który mógłby stoczyć walkę cenową rozpychając się na polskim rynku. Ale oni zwiększyli chyba flotę z 5 do 7 samolotów w tym roku (piszę z pamięci), a ich prezes mówił, że szybszy wzrost na naszym rynku byłby „nieodpowiedzialny” – więc wciąż są jakieś 3 razy mniejsi niż Enter. Na Stockwatchu ktoś pisał o plotkach wśród załóg, że ryanair chce przejąć Enter. Na to chyba zdecydowanie za wcześnie, ale gdyby miało dojść do takiej konsolidacji za x lat to chyba też z korzyścią dla akcjonariuszy.
Warto zobaczyć na ich stronie w relacjach inwestorskich informacje o otoczeniu rynkowym. Spory potencjał do wzrostu w Polsce jeśli będziemy gonić Europę Zachodnią – spółka z dobrą pozycją rynkową może dużo zyskać.
A jeszcze co do AT, to się bardzo zgrabnie praktycznie w punkt zatrzymało na 0,5 Fibo
https://charts.stockwatch.pl/chart/la4R2MQZkZ12I4xOIuSA
Zgoda z tym co piszesz. Rok nawet mniejszej konkurencji to kilkanaście milionów zysku w kieszeni który można przeznaczyć na spłatę zadłużenia lub ewentualnie na wpłatę początkową leasingu nowych samolotów. Podobało mi się w jakimś wywiadzie stwierdzenie zarządu spółki że oni w związku z problemami Small Planet nie chcieli podnieść marży od touroperatorów gdyż uznali że dobre długoterminowe relacje są ważniejsze.
Zapomniałem też napisać o dywidendzie którą płacą, może jest ona niezbyt duża ale dla mnie potwierdza poważne traktowanie akcjonariuszy. W wykresie który przedstawiłeś aż się prosi aby powstałe małe ząbki i kurs do poprzednich szczytów wzrósł na 32,42zł.
Dywidenda jest uzależniona od „kredytodawcy”: BZ WBK Leasing S.A. co w teorii powinno ograniczyć ryzyko nadmiernego drenażu firmy.
Cos czuje że jutro zapewne będziemy obserwować ciekawy efekt na kursie :))
Sledze re spolke od dawna i mam pamiecik kupiony po 18.50 :P myslalem, zeby sprzedac bo juz kusi realizacja..
10 godzin?:) To powinni Ci odpalić z IR:) A tak serio-jedna z ciekawszych spółek na bananowce. Tylko taka uwaga: wiesz jak łatwo stać się milionerem? Jak ktoś jest miliarderem i inwestuje w biznes lotniczy:)
Dobre :-)
Generalnie mam dobre doświadczenia odnośnie inwestycji w tą branżę bo na Aviaam Leasing (wycofany z parkietu z zeszłym roku) zarobiłem przeszło 50% i może na Enter Air tak będzie. Trudny i ryzykowny jest ten biznes o czym świadczy bankructwo Small Planet oraz kilka lat temu wybuch wulkanu chyba nad Islandią ale jest perspektywiczny i wysoko rentowny. W analizie nie umieściłem możliwego pozytywnego wpływu zwiększenia programu 500+ (o tym wspomniałem Przemek) ale to jest całkowicie nie policzalne.
Przecież small to była rosyjska pralnia pieniędzy;) A za Enter trzymam kciuki. Jeszcze mnie się to podoba, że kooperują z Rainbow.
Szczerze, to myslałem że coś nowego z analizy się dowiem, może jakiś news, pamiętam jak robiłem spore zakupy ponizej 20zł to zagłębiłem się w raporty i wywiady i była wzmianka o tym ze nie wcześniej niż pod koniec 19r mają znów zwiększyć flotę o 2 kolejne 737 maxy -generalnie zamówili 6 nowych maszyn które mają latać w ciagu 2lat.
Jeżeli nie będzie jakiś spektakularnych ataków terrorystycznych u Arabów w tym roku, to mogą spowrotem odżyć takie kierunki jak egipt maroko tunezja czy turcja kosztem krajowych wakacji.
500+ również może pozytywnie wpłynąć na wybór taniego zagranicznego kierunku.
Ostrzegałem że cudów nie będzie a tylko to co wiemy z informacji płynących ze spółki. Co do mowych samolotów to tu można przeczytać https://logistyka.wnp.pl/enter-air-jak-lot-tez-ma-swojego-boeinga-max,335586_1_0_0.html
https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/etiopia-katastrofa-samolotu-wstrzymane-loty-maszyn-boeing-737-max,917164.html ciekawe jak to wpłynie na kurs.
Enter dzisiaj spada więc ktoś może uznał że to niekorzystna sytuacja.
Ja jednak nie widzę jak na razie ryzyka że katastrofa może wpłynąć negatywnie na działalność Enter Air. Mam wrażenie że etiopczycy coś słabo robili mu przeglądy i go serwisowali, w Polsce raczej takiej rzeczy raczej się nie zdarzają. Nic konkretnego oczywiście nie mogę w tym temacie Ci napisać. Na stronie http://www.enterair.pl/pl/aktualnosci też nie widzę jakiś odniesień do katastrofy.
Druga katastrofa nowego typu maszyny. Katastrofa podobna do poprzedniej. Zastanawiam się czy to nie jakaś wada konstrukcyjna? Czy to może wpłynąć na dostawy kolejnych maszyn?
Inny wydawca „Skrzydlatej Polski”, Wojciech Łuczak, powoływał się na analizy amerykańskich ekspertów dotyczące katastrof boeingów 737 MAX 8 i zwrócił uwagę, że w tych samolotach „jest pewien szkopuł”. – W tych boeingach zamontowano urządzenie, które zapobiega przeciągnięciu. Jeśli automat uzna, że załoga pod zbyt dużym kątem nabiera wysokości, wtedy automat uznaje, że to sytuacja niebezpieczna, samodzielnie przejmuje kontrolę nad samolotem i pochyla nos – wyjaśniał. Jak dodał, „jeśli załoga, która latała na poprzednich modelach nie przeczytała do końca biuletynu obsługi tego samolotu, to wtedy dochodzi do sytuacji siłowania się z komputerem”. A – jak wskazywał ekspert – „wystarczy po prostu wyłączyć taką funkcję, co robi się przyciskiem na drążku”.
Panowie, super merytoryczna wypowiedź. Możecie jak najbardziej pod wątkiem Entera pisać ale zachęcam do pisania na forum dyskusyjnym pod specjlanie otwartym wątkiem dla Enter Air.
https://www.analizyprezesa.pl/enter/
Super analiza!!!
pozdr
Teraz mi się przypominało, że parę lat temu leciałem Enter do Turcji:) Średnia przyjemność, ale z punktu biznesowego-bardzo dobre. Dali tylko jakąś podgrzewaną kanapkę:)
Coś w raporcie napisali o przychodach i kosztach cateringu w samolotach ale mój umysł uznał tą informację jako nieistotną.
Bo to jest nieistotne:).Tak dla śmiechu tylko napisałem. To nie są Air Emirates. Dbają o koszty i bardzo dobrze. Chyba sobie kupię parę akcyj:) Te kanapki to pewnie mniej kosztowały niż litr paliwa lotniczego:)
Ryan ponoć świetnie zarabia na tym co sprzedają w czasie lotu, czemu enter nie miałby;-)
No na mnie zarobili:).Oprócz „gratisowych” kanapek – jeszcze kupiliśmy ze znajomymi z litr wshisky. Zaznaczam, że nie wolno pić na pokładzie samolotu:)
jeśli inwestycja (mam papier od 3 tygodni) do czerwca da mi zarobić 30% to w lipcu osobiście przetestuję serwis… i whisky na ich pokładzie :) specjalnie będę wyszukiwał ofert z ich lotami.
Powiedziałbym bardzo ważnego wpływu 500+ tym bardziej , że każdy z kim gadam albo leci w tym roku na wakacje pierwszy raz albo kolejny. Turcja, Egipt są znów powoli modne i ludzie już mniej się boja takich kierunków.Bułgaria i Grecja to bardzo mocne alternatywy dla urlopu nad naszym morzem. Tanie bilety lotnicze zachęcają do podróżowania. Bardzo ciekawa analiza i myślę poniedziałek Enter na widły ;)
Jutro reset zleceń maklerskich wiec otwarcie sesji może na wielu spółkach być bardzo ciekawe.