Enter Air opublikował na pierwszy „rzut oka” świetny raport finansowy bo jest r/r 23% wzrost przychodów i 177% wzrost zysku ale końcowy wynik jest mocno podkręcony o czym w dalszej części tekstu.
Na początku od razu zaznaczę że pokazane wyniki są bardzo dobre i to nie ulega wątpliwości bo wg moich obliczeń na podstawowej działalności operacyjnej (czyli na czarterach samolotów) zarobili około 10 mln więcej niż rok wcześniej. Poprawił się bilans firmy jak i przepływy finansowe netto oceniają kw/kw (r/r trudno oceniać ze względu na MSSF 16 obowiązujący od stycznia) i do tego nie mam większych zastrzeżeń.
Skupię się jednak na 3 dużych zabiegach księgowe które mocno zmieniły wyniki i spowodowały duży wzrost zysku netto w stosunku do roku poprzedniego.
Pierwszy negatywny to rok temu zaksięgowali sobie dodatkowe 19 mln z tytułu zamiany leasingu, to zostało przez biegłego oprotestowane i odwrócone dopiero w 4 kw 2018.
Drugie pozytywne księgowanie to dodatnie różnice kursowe (osłabienie dolara na koniec kwartału) które wyniosły 14,5 mln a rok temu były ujemne różnice na 19,7 mln (łączna różnica to ok. 34 mln).
Trzecie księgowanie pozytywne to wprowadzony MSSF 16 od początku 2019 roku który w 1 kw 2019 obniżył zysk brutto o 22,6 mln natomiast w 2 kwartale 2019 poprawił ten zysk o ok. 14,3 mln.
Łącznie te operacje poprawiły zysk brutto o około 29,3 mln ( 14,3 mln+34 mln-19 mln) a netto o około 23 mln. Jeśli te 23 mln dodamy do 19,5 mln zysku rok temu otrzymamy 42,5 mln czyli wykazane 54 mln jest lepsze o ok. 11,5 mln – to jest poprawa na najważniejszej działalności operacyjnej (podstawowej).
Dużo ciekawostek w sprawozdaniu nie wyłapałem a istotniejsze są poniżej:
Dla mnie jako świadomego inwestora ważniejsza jest przyszłość a nie historia więc na podstawie znanych mi informacji (wyniki za 2 kwartał i kurs walutowy na koniec 3 kwartału) spróbuje oszacować jaki spółka mogła osiągnąć zysk netto w 3 kwartale 2019 roku.
Rok temu Enter Air wykazał 63 mln zysku w tym 6,5 mln zysku z tytułu dodatnich różnic kursowych a obecnie oczekuję aż 35 mln straty z różnic kursowych (przeszacowanie zadłużenia walutowego). Oczekuję poprawy operacyjnej (na podstawowej działalności) o 13,5 mln czemu będą sprzyjać korzystniejszy kurs usd/pln i ceny ropy, szacuję że dodatkowy koszt wynajmu samolotów to ok. 5 mln, a pozytywny wpływ MSSF 16 dołoży 15 mln zysku netto. Razem oczekuję że wykażą 45 mln zysku netto czyli blisko 30% spadek r/r.
Jeśli chodzi o zysk netto za 4 kwartał to jest za wcześnie na jakiekolwiek szacunki tym bardziej że nie znany jest kurs usd/pln ale baza na pewno jest niska, bo były odpisy oraz odwrócone księgowanie leasingu więc wynik będzie z pewnością lepszy r/r.
Kilka miesięcy temu oczekiwałem iż grupa Enter Air może realnie (nie uwzględniając przeszacowań i odpisów) zarabiać 100 mln i nadal to podtrzymuję. Przy takim zysku c/z będzie w okolicach 7 czyli w mojej ocenie obecna wycena jest neutralna gdyż jest to niska jak na spółkę rosnącą ale wysoka patrząc przez pryzmat sporego zadłużenia i słabej GPW.
Oczywiście pozytywnym czynnikiem w przyszłości może być przywrócenie do lotów Boeingów Maxów (najlepiej gdyby to się stało w maju/czerwcu 2020) gdyż realna jest wypłata kilkudziesięcio milionowego odszkodowania od producenta tych samolotów.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela link zasady i o ryzyku inwestycyjnym link ryzyko.
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
Zachęcam do odwiedzania forum bloga link, przeczytania pokazowego artykułu „Jak skutecznie zarabiać na giełdzie” link, do posta z historycznymi wynikami link oraz do subskrypcji nowych artykułów.
Uwaga – w związku z wprowadzeniem możliwości wsparcia bloga link, osoby wspierające w pierwszej kolejności otrzymywać będą analizy kolejnych spółek (będą też wiedziały wcześniej o kolejnej analizowanej spółce).
Popraw mnie jeśli się mylę. Czy aby za dwrócenie leasingu w 2018 nie było podanych dwóch kwot 19 mln brutto oraz 15.5 mln? To by pozytywnie odmieniło spostrzeżenie na wyniki za ten kwartał.
Źle myślisz. Kwota 19 mln to przychody a 15,5 mln to zysk netto, nie napisali tego czytelnie a lepiej to jest widoczne w stanowisku zarządu w sprawie zastrzeżenia do badania http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/31449711,enter-air-sa-raport-okresowy-polroczny-za-2018-ps
Naprawdę fajna analiza. To moja druga pozycja portfeliwe po Tsgames. Walor jest w longterm trendzie wzrostowym A jak dostaną odszkodowanie za Maxy-spodziwalbym się ekstra orrdynaryjnej dywidendy.
Nie chcę zmieniać posta ale popatrzyłem jeszcze raz w wyniki za ostatnie 12 miesięcy i chyba się pomyliłem pisząc że spółka jest regularnie co roku zarabiać 100 mln netto. Wg moich obliczeń może to być kwota bliżej 120 mln a wynika to z faktu iż obecny zysk netto za ostatnie 12 mcy to 95 mln za mssf16 jest niższy zysk brutto o 8 mln, za różnice kursowe więcej 12,5 mln brutto, za odwrócenie leasingu 19 mln brutto i za odpis na spór sądowy 14 mln brutto. Jeśli dodać większe spodziewane zyski operacyjne w obecnym półroczu to spokojnie wyjdzie 120 mln zysku netto bez uwzględniania żadnych odpisów i różnic kursowych. Przy takim zysku c/z wychodzi 5,70 czyli jednak bardzo nisko jak na tak mocno wzrostową spółkę pomimo sporego zadłużenia.
Pojawił się też ciekawy wywiad z prezesem spółki która odbieram pozytywnie https://www.biznesradar.pl/a/83641,enter-air-mamy-za-soba-kolejny-rekordowo-dobry-okres
Te samoloty 737max interesowałęm sie tematem – one mają błąd konstrukcyjny więc możesz to wliczyć w stratę i oczekiwanie na ewentualne odszkodowanie. One są źle zaprojektowane by design. Osobiście bym do tego nie chciał wsiadać.
Jake, interesowałem się tematem kilka miesięcy temu i jeśli masz na myśli konstrukcję samego samolotu to na 99% jest to powielana bzdura.
Nie mogę teraz znaleźć artykułu a było w nim napisane że MAXy jak wrócą do latania to będą najbezpieczniejszymi samolotami na świecie gdyż będą ze wszystkich stron przebadane. Enter sobie bez nich jak widać radzi i przez sezon zimowy mogliby jeszcze je uziemić, będzie większe odszkodowanie za każdy miesiąc braku lotów.
Prognoza Prezesa tym razem dużo bardziej powściągliwa niż za 2 kwartał. Osobiście wyliczyłem mniejsza stratę na różnicach kursowych -(25 mln) i i obstawiam jeszcze lepszy zysk na działalności operacyjnej +20 mln. Flota się powiększyła, latania jest bardzo duzo, a sezon turystyczny według biur podróży jest mocny. Tegoroczne kontrakty z touroperatorami sa bardziej korzystne dla Entera a kurs USD i ceny paliw dodatkowo sprzyjają (i to bardziej niż w 2 kwartale). Na pełnych obrotach działa już organizacja obslugowa Entera więc prace techniczne są tańsze a opóźnień jest mniej.
Uważam też że niepotrzebna jest pozycja wynajem samolotów -5mln. Z tego co śledziłem to żaden z rejsów nie był oddany w formule krótkoterminowego i bardzo drogiego leasingu ACMI jak to robił np. Lot czy Norwegian. Enter w miejsce Maxów wziął na sezon dodatkowy samolot bułgarskiej Elektry oraz powiększył flotę o B738-800. Jakoś dwa lub rok temu Prezes Polaniecki w wywiadzie mówił dość przewrotna tezę że w sezonie bułgarskii podwykonawcy jest… tańszy niż utrzymanie własnego samolotu. Dodatkowo nie trzeba go utrzymywać przez zimę, co zaprocentuje w 4 kwartale. Elektra według Flightradar swoim samolotem lata więcej niż jakikolwiek samolot z floty Entera (z powodu większej ilości załóg i mechaników którzy muszą skupić się tylko na 2 samolotach?). Liczę że efektywność Electry przykryje pozycję amortyzacji Maxów (ujętych w kosztach zarządu)
Chair Airlines że screena w analizie to dodatkowy kontrakt, który Enter sobie zorganizował i którego wykonanie zlecił Szwajcarom. Nie ma nic wspólnego z Maxami. Pewnie Enter podpisał większy kontrakt z klientem niz te 2 mln 211 tys i zarobi na tym coś ekstra, ale jest to stosunkowo nieistotne.
Podsumowując: za 2 kwartał obstawiałem 20 mln (Prezes bodajże 30). Było 54mln. Tym razem wyszło mi z tych pisanych na szybko wypocin 66 mln więc obstawiam więcej od Prezesa. Zobaczymy 30 listopada (znając życie to pewnie 1 grudnia nad ranem bo lubią się spóźniać z tymi raportami ).
Mam świadomość że mogę się mylić w szacunku zysku netto ale w temacie różnic kursowych chyba nie bardzo. Moje wyliczenie jest proste i w miarę logiczne – w 2 kwartale 2019 kurs usd/pln spadł o 10 groszy a to dało 14,5 mln dodatnich różnic kursowych. W 3 kwartale 2019 kurs usd/pln wzrósł aż o 27 groszy czyli teoretycznie trzeba 14,5 mln pomnożyć przez 2,7 a to daje nam aż 39 mln straty na różnicach kursowych. Ja trochę w dół przyjąłem 35 mln bo mogło im spaść zadłużenie.
Jeśli chodzi o przyjęte przeze mnie 5 mln z wynajmu samolotów to bardziej mi chodziło że one będą więcej spalać paliwa niż uziemione MAXy, oczywiście koszt wynajmu też dochodzi. Tutaj może być tak że koszt wynajmu może być większy niż oszacowałem, z tego co pamiętam wynajem jednego samolotu przez LOT miał kosztować 1 mln zł miesięcznie (albo kwartalnie, nie pamiętam dokładnie) a oni musieli kilka wynająć w miejsce MAXów bo więcej przelotów mieli zakontraktowane.