Dwa miesiące temu w poście o
BAH napisałem że aktualny kurs nie uwzględnia możliwych pozytywnych informacji
link. Od tego wpisu poznaliśmy już 4 cenotwórcze informacje, może nie największego kalibru ale w mojej ocenie pozytywne, świadczące iż firma intensywnie działa i chce się mocno rozwijać.
1. Pierwsza informacja to uchwała Zarządu
link i zgoda Rady Nadzorczej na wypłatę zaliczki dywidendowej za 2018 rok w kwocie 26 groszy (stopa zaliczki dywidendy 15%), która wymaga jeszcze uzyskania zgód instytucji finansujących. Jeśli dojdzie do wypłaty tej zaliczki będzie ona miała istotne znaczenie dla całej inwestycji w BAH gdyż potwierdzi iż Zarząd faktycznie chce wypłacać 80% zysku akcjonariuszom a banki wyrażają zgodę czyli faktycznie nie mają zastrzeżeń do sytuacji płynnościowej/finansowej firmy.
2. Drugi pozytyw to informacje o dynamicznym wzroście sprzedaży w ostatnich miesiącach. Październik wyglądał bardzo dobrze pod kątem sprzedaży
link
ale wiele wskazuje że to listopad będzie hitem sprzedaży samochodów w BAH. Wg firmy monitorującej sprzedaż nowych samochodów
samar.pl, po 20 dniach listopada sprzedaż samochodów Land Rover i Jaguar wygląda imponująco r/r gdyż wzrosła odpowiednio o 125% i 255%.
W kontekście tych informacji należy pamiętać że ta wysoka sprzedaż dotyczy wszystkich dealerów marki Land Rover i Jaguar (przecież BAH nie jest jedynym dealerem) czyli nie ma pewności że sprzedaż BAH będzie wykazywała taki dynamiczny wzrost (trzycyfrowy wzrost jest jak najbardziej możliwy).
3. Kolejna dobra informacja to zawarcie przez BAH Umowy Dilerskiej i Serwisowej Jaguar i Land Rover z Folwark Samochodowy Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach
link. Na mocy Umowy, począwszy od dnia 23 listopada 2018 r., FS będzie w
charakterze autoryzowanego dilera na terenie Kielc prowadził sprzedaż i
serwis samochodów Jaguar i Land Rover.
4. Ważnym dla BAH jest też list intencyjny od Jaguar Land Rover Deutschland GMBH ws odkupu samochodów i części zamiennych oraz akcesoriów po wygaśnięciu umowy importerskiej
link.
Jest to o tyle istotna informacja iż BAH będzie mógł do końca obowiązywania umowy importerskiej maksymalizować sprzedaż poprzez wysokie zapasy samochodów i nie martwić się tym co zrobić z niesprzedanymi autami po wygaśnięciu importerki.
Nie byłbym sobą gdybym nie napisałem iż ta umowa jest trochę dla mnie zawodem gdyż oczekiwałem że JLR w Wielkiej Brytanii odkupi całą działalności importerską od BAH poprzez przejęcie wykwalifikowanych pracowników, magazynów czy właśnie pozostających samochodów. Mam jednak nadzieję że przez te najbliższe 2 lata uda się tego typu umowę zawrzeć.
Widać „gołym” okiem iż kurs ma duże chęci do wzrostów a doskonale to widać po informacji o zaliczce na dywidendę. Kurs wówczas zanotował skokowy wzrost i mamy obecnie poziomy o 15% wyższe niż jeszcze tydzień temu.
Należy też oczekiwać iż 4 kwartał 2018 dzięki rekordowej sprzedaży będzie znacznie lepszy na poziomie zysku netto r/r i od oczekiwań analityków Vestor DM. Na chwilę obecną zakładam że zysk w całym 2018 roku wyniesie 33 mln (1 kw 8,7 mln, 2 kw 3,9 mln, 3 kw 10 mln, 4 kw 10,4 mln) a łączna dywidenda za 2018 rok może wynieść (jeśli będą odpowiednie zgody) 26,4 mln czyli 63 grosze na akcje.
Pisząc tego posta korzystałem z informacji podanych prze spółkę, z danych
samar.pl oraz serwisu ekonomicznego
biznesradar.pl.
Przypominam o koniecznym przeczytaniu zasad portfela
link i o ryzyku inwestycyjnym
link zasady. Aktualny stan Wirtualnego Portfela Dywidendowego oraz posiadane akcje
link rachunek.
Przedstawione informacje są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią
rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia
19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje
dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z
2005
roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym
rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie
ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne
podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi
odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
…a w nowym roku padaka i spadki sprzedazy o kilkadziesiat %. jagular
W styczniu może być spadek sprzedaży ale od lutego/marca sprzedaż wróci do wzrostów.
co do sprzedaży w listopadzie i grudniu może być mocno rekordowa ze względu na zmiany w leasingu samochodów od początku roku.
Sławek
Napiszę tylko jedno ku przestrodze, ponieważ już się wszyscy tak ekscytują dywidendą jakby ona była zaklepana. Bierzcie też pod rozwagę sytuację w której nastąpi brak zgody na dywidendę a to jest całkiem prawdopodobne. Wtedy kurs zanurkuje i to ostro.
tom
Nie rozumiem wystrzału kursu w piątek. Przecież to było oczywiste że rada nadzorcza klepnie dywidendę. Wiemy jak u nas działają rady nadzorcze, czyż nie?
tom
ps. Strata 9 tysięcy to różnica w kosztach podatkowych jaki można sobie zrobić przez cały okres leasingu.
Podstawowy błąd jaki popełniacie to założenie, że ten limit 150 tyś jest jakąś magiczną barierą. Tutaj macie przykład (nr 3) rozliczenia leasingu dla aut po 2019:
https://www.fmleasing.pl/aktualnosci/wrocili-z-pomyslem-ograniczenia-do-50-kosztow-samochodow-firmowych-a-dodatkowo-biora-sie-za-leasing-drozszych-aut
Dla kupujących auto za 200k, a taka mniej więcej jest średnia sprzedaży przez BAH strata w ciągu 4 lat (leasing na 48 m-cy) wyniesie 9 tysięcy. Myślę, że jeżdżący Jaguarem lub LR jakoś to przeżyją. Wyniki wiadomo, że będą słabsze, ale bez przesady.
mn
Perspektywy BAH-a na końcówkę 2018 są bardzo dobre, to wynika ze zmiany przepisów podatkowych o rozliczaniu kosztów zakupu samochodu na prowadzenie działalności.
Jednak z tego samego powodu niewiadoma jest sytuacja spółki od 1 stycznia 2019.
Mam na myśli przepisy ograniczające rozliczenie w kosztach prowadzonej działalności zakupu samochodu do 150 tyś zł. Zatem zdecydowana wiekszość aut z BAH nie łapie się do tej granicy.
Ponadto obecny pęd aby wykorzystać zakup samochodu przed zmiana przepisów zasadniczo wyczerpie popyt na poczatku 2019 co przełoży się na słabe albo wręcz fatalne wyniki conajmniej w I Q 2019
Pełna zgoda z Tobą dlatego okolice grudnia/stycznia jeśli kurs odpowiednio wzrośnie może być dobrym momentem na częściowe/całkowite skrócenie pozycji dla inwestorów grających pod mocniejsze odbicie kursu.
Różnice kursowe będą na plus w tym kwartale – dziękuję- do zoba na dużo wyższym poziomie.
Witam,
Mam do Was pytanie, jak mogę pobrać dane ze sprawozdania finansowego do Excela?
Z góry dziękuję za odpowiedz.
Pozdrawiam,
Michał
Nie pomogę, może ktoś inny wie.
Michał, nie jestem pewien czy o to chodzi, ale folder .zip z raportów dostępnych na Interia.pl zawiera zwykle (albo zawsze) report.xls przedstawiający dane finansowe. /Qaq/
ok, dzieki
26-27 mln ?
mn
30 mln nie będzie. Będzie znacznie mniej.
Nie uwzględniłeś dodatkowych kosztów w IV kw. – to są chyba premie za obrót dla dealerów, które są księgowane w IV kw.
Obs-ie za kilka miesięcy dowiemy się kto miał rację. Ja do tematu podchodzę prosto. Zakładam że w 4 kwartale podwoją sprzedaż r/r więc i zysk też powinni podwoić tym bardziej że w firmie są koszty stałe niezależne od sprzedaży. Jeśli w 4 kw 2017 mieli 6,3 mln zysku a ja zakładam 10,40 mln czyli byłby wzrost o 65% a nie 100%.
Kto ma racyje-ten stawia kolacyje-ok?;) A na poważnie-ten kwartał powinien być wyjatkowy ze względu na przyszłoroczne zmiany legislacyjne. A co będzie-czas pokaże. Trzeba pamiętać też o tym, że kurs nieprzypadkowo tak poleciał…Ten "Booker" też mi trochę śmierdzi…To człowiek pokroju Owerko i Hajdarowicza… jakoś mi ich przypomina.
Nieuk.
Jak opublikowałem szacunki wyników spółek za 3 kwartał to czytelnik bloga napisał że dm boś też robił szacunek zysku z podobną wartością. Więc raczej nie powinna być większa różnica niż 1 mln, w tym tygodniu się dowiemy.
Prezes, co do wyników BAH raczej nie ma się co spodziewać 10 mln. Marże pospadały, koszty obsługi długu wyższe, więc myślę, że 7-8 mln.
mn
Prezesie bardzo dobre wyniki z inwestycji, które tylko obrazują, że podążasz bardzo dobrą drogą a Twoje przemyślenia i Twój warsztat/wiedza mocno procentuje w czasie. Życzę dalszych sukcesów. Pozdrawiam
Z tymi zyskami to bym się tak nie cieszył bo koszty wzrosły co po zsumowaniu dało jeszcze mniejszy zysk!
To tak jakby rolnik cieszył się bo sprzedał w tym roku o 200% jabłek. tymczasem ceny skupu spadły o 90%!
Tydzień dla baha udany, ale reszta tragedia. Żądne fundamenty. Firma groszowa. profesjonalni inwestorzy nie kupują żądnych firm po 1.70 zł tylko mają kryteria 10 lub 5 zł.
Ale to taka rada od milionera z z jeszcze większym stażem. Nie wykłócać się, tylko rozwijać własne metody gry!
To 3 inf o zawarciu przez BAH(bap)umowy dilerskiej z FS raczej bez większego znaczenia
Normalnie pozazdrościć:) Daj jeszcze przepis na sukces-jak stałeś się milionerem. Podejrzewam, że wcześniej byłeś miliarderem (taki wniosek). No i czemu się nie podpisuje się? A tak w ogole-abstrahujac od Bahu, to co ma nominał (tutaj niegroszowy) do kapitalizacji? Myślę, że odkryles kod Enigmy.
Nieuk.
Dlaczego bez znaczenia zawarcie umowy z FS? Niech sprzedadzą jedno auto miesięcznie to już jakaś kasa wpadnie, a niech z kilkoma takimi firmami podpiszą umowy to zadziała skala.
(…) to nie takie proste… musisz spełnić szereg warunków – najprostsze to: budynek, wystrój salonu, zatowarować się… to należy do obowiązku importera, bo on musi rekomendując centrali przyznanie statusu dilerskiego i nie tylko musi spełnić oczekiwania, ale wyrobić też plany sprzedażowe. Dlatego coraz więcej jest mulibrandów. Centrala w PL ustala/negocjuje te kryteria i właściciel/centrala producenta akceptuje… to nie takie proste, że sobie otwierasz od tak salon z jakąkolwiek marką, wszystko z góry narzuca właściciel marki, a importer pilnuje spełnienia warunków. ŁD.
pozazdroscic to wam takich spolek hehe. kurs w ciagu 3 miesiecy spadl o 90% a ci jeszcze wypisuja i analizuja. co tu analizowac? firma ktora kosztuje zlotowke jest warta zlotowke* (tak to sie ma do wartosci!)
pokazcie choc jedna dobra firme ktorej akcje spadaja. no slucham. cocacola? facebook? apple? lpp, ccc, dino, kety, assecopol, lotos?
*zaczerpniete od buffetta
Nieuk…nie denerwuj się.Złość piękności szkodzi;).Jak masz akcje BAH a z tego co czytałem to je posiadasz to masz udany weekend.pozdrawiam @
No muszę uważać, bo faktycznie przystojny jestem haha:) A tak serio mówiąc-mialbym udany weekend, jakby Borys Budka nie krzyczał że 100 m od mojego domu:"oddaj mandat"…To do Wojciecha Kałuży za to, że się sprzedał. Widać, że Platformę boli odcięcie od koryta. Aż mnie łeb rozbolał od tego darcia japy hehe.
Nieuk.
Prezesie, zdaje mi się, że jest tu pewna pomyłka na niekorzyść BAH. Dane Samaru dotyczą ilości samochodów rejestrowanych, która może nieco różnić się od ilości samochodów sprzedanych, ale to drobiazg. Natomiast jeżeli chodzi o samochody JRL na polskim rynku, to raczej wszystkie są importowane przez BAH. Oczywiście na samochodach sprzedawanych do dilerów spoza grupy zarabiają pewnie mniej. Gdy przyjrzeć się bliżej tym danym to wygląda to jeszcze ciekawiej. W październiku BAH sprzedał łącznie 314 samochodów, natomiast zrejestrowano 239 (148 Land Rowerów i 91 Jaguarów). Wynika z tego, że sprzedają też za granicę. Ktoś nawet gdzieś pisał, ale już nie odnajdę źródła, że taki proceder odsprzedaży do innych krajów miał być jedną z przyczyn rozwiązania umowy importerskiej z BAH. W każdym razie należy się spodziewać raczej wyższych wolumenów sprzedaży niż podaje Samar. /Qaq/
Wystarczy popatrzeć na place przy salonach żeby odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego sprzedano 314 a zarejestrowano 240, w moim miejsce Diler ma cały parking zawalony samochodami. Zapewne je sprzeda w to nie wątpię.
Qaq – Bah w zeszłym roku sporą partię aut sprzedał chyba do Niemiec. Jeśli chodzi o różnicę sprzedanych a zarejestrowanych to pewnie gromadzili zapasy na zwiększoną sprzedaż w listopadzie i grudniu.
Do Karol Dex – też nie mam wątpliwości że uda im się sprzedać wszystkie auta i do tego może być to sprzedaż bez dużych upustów. Obecnie to może być sytuacja że klienci szukają aut a nie dilerzy klientów.
Rzeczywiście w raportach BAH jest mowa o samochodach sprzedanych do dilerów zewnętrznych i przez dilerów z grupy do klienta końcowego. Co ciekawe gdy zliczyć dane za trzy ostatnie miesiące wychodzi, że więcej samochodów zarejestrowano, niż sprzedano. (1241 – 1036). W sierpniu ilość rejestracji była rekordowa – dilerzy rejestrowali na siebie. Jeżeli dobrze rozumuję, ciągle sporo jest takich samochodów, a dlier w Twoim mieście należy do grupy BAH ;-) /Qaq/
@ Qaq – uderzyłeś w sedo sprawy… jeżeli jest jak piszesz w kwestii odsprzedaży samochodów dedykowanych na rynek PL, a potem odsprzedanych do Niemiec to tylko trzeba "przyklasnąć Książkowi" za taki numer… każdy importer/jedyny przedstawiciel ma w umowie klauzulę zakazu takich praktyk, gdyż ceny ustala centrala w GB (tak samo jest w innych markach, ale i produktach – mogę się wypowiedzieć za kosmetyki, bo mój przyjaciel ma firmę handlującą z importerami – partie dostaw są kodowane do importera przez centralę i sprawdzane, czy są sprzedawane w kraju, gdzie były dedykowane, a wykrycie takich praktyk grozi nie tylko dostępem do zamówień towaru w przyszłości, ale i karami).
Postaram się coś dowiedzieć w tym temacie jeżeli chodzi o BAH z tą odsprzedażą. Chociaż w zasadzie jest to niemożliwe do wykonania (aby nadl nosiła ona znamiona pierwotnego zakupu), bo z założenia, aby nie zostało wykryte przez centralę musiałby BAH te samochody rejestrować na spółki, a potem odsprzedać do dilera do Niemiec, ale wtedy auto jest z drugiej ręki (wpisów w rejestrach nie da się wymazać), a ciężko mi sobie wyobrazić, że Faszysta kupi auto z drugiej ręki… no chyba, że diler na miejscu sprzedaje na zasadzie, że auto pokazowe to jeszcze może, może. Nie mniej popytam co leżało u podstaw wypowiedzenia umowy (JLR tłumaczył się, że sprzedaż nie spełniała założeń i marka była mało rozpoznawalna – i ciężko się z tym nie zgodzić, bo jest MAŁO ROZPOZNAWALNA, tym bardziej, że sam Książek w wywiadach podkreślał, że cisną temat, aby "zadowolić" GB). ŁD.
Przecież moje wypowiedzi nie są cenotworcze. A pod plotki się nie i inwestuje-tylko spekuluje… To po pierwsze. A po drugie-to do tej wypowiedzi wcześniej-nie będę opisywał na wpisy bez podpisu. Jak zaczniesz szanować reguły bloga-to może wtedy odpowiem;)
Miłego dnia,
Nieuk.
Ps. I przestań z tą manipulacja, bo w sumie to mnie to wkurza…
Manipulacja, czas start. Gdzie słyszałeś, na bankierze?
Prezesie,
Ja słyszałem plotki, że negocjują współpracę z Tesla. Zobaczymy…To są rynkowe słuchy, ale zobaczymy…To byłoby coś niesamowitego. Ale w sumie to pasowałoby do ich portfolio.
Nieuk.
Umówmy się że pod plotki się nie inwestuje a gdyby coś w tym było to kurs byłby już teraz znacznie wyżej. Ostatnio oglądałem Teslę, ładny samochód więc niech zostaną ich dealerem.
Salon przy Wielickiej stoi ciągle nie zagospodarowany jednak nie liczyłbym na to aby Tesle tam sprzedawali – dziwi mnie tez to ze nie startują ze sprzedażą Jaguara tam.