24.04 – wg comparic.pl CDRL był gorącą spółka dnia wczorajszego
23.04 – analitycy SII wydali pierwszą rekomendację dla CDRL z ceną docelową 42,62 link, co ciekawe analitycy oczekują 20,6 mln zysku w 2018 czyli w zasadzie tyle samo ile ja oszacowałem w swojej analizie (20 mln).
20.04 – Asbis poinformował link iż przychody w marcu wzrosły o 56% do 165 mln usd, znając już przychody za 1 kwartał 2018 szacuję iż zysk netto wyniósł 3 mln usd i wzrósł o 400% r/r.
ciekawe podsumowanie z konferencji ABC Data link, nie ma jeszcze decyzji czy zarząd będzie wnioskował o dywidendę i czy upubliczni prognozy na ten rok, ciekawostką są podane prognozy biur maklerskich na ten rok wg których zysk ma wynieść 30,3 mln (ja oczekuję więcej).
19.04 – Quercus poinformował link iż Getback w dniu wczorajszym nie wykupił obligacji na 5,5 mln
Na stockwatch.pl jest analiza BAH, w kontekście 4 kwartału lekko negatywna a całego 2017 neutralna
Z bardzo fajną inicjatywą wyszło SII które powołało dom analiz i będzie wydawać rekomendacje dla mniejszych spółek. Cytując „Od dawna wielu inwestorów czy przedstawicieli emitentów
zwracało nam na ten problem uwagę. Na giełdzie jest wiele ciekawych
spółek, które praktycznie nie czerpią korzyści z ich publicznego
statusu, bo pomimo starań często pozostają zupełnie niezauważone przez
instytucje finansowe czy branżowe media. Jako instytucja z wieloletnim
doświadczeniem na polskim rynku kapitałowym postanowiliśmy wyjść
naprzeciw oczekiwaniom rynku i pomóc ten problem, przynajmniej
częściowo, rozwiązać – wyjaśnił Jarosław Dominiak, Prezes Zarządu SII.” Pierwszą spółką rekomendowaną będzie CDRL który jest w portfelu fundamentalnym. Więcej na temat inicjatywy SII link tutaj
Krótko: na anonimowe komentarze nie
odpisuję (chcesz wymieniać poglądy to się podpisz pod swoim wpisem) a
jeśli chcesz znać moją opinię na temat jakiejś konkretnej spółki to
najpierw napisz co Tobie się w niej podoba albo jakie widzisz w niej
zagrożenia.
mojego portfela oraz krótkie analizy na temat spółek o które pytają
czytelnicy bloga, zachęcam do zadawania pytań pod tym postem aby w
jednym miejscu były zgrupowane wszystkie komentarze/opinie i nie
trzeba było „skakać” po różnych wątkach. Co miesiąc będzie przynajmniej
jeden nowy post otwierany. Szukam optymalnego rozwiązania aby mój blog
był jak najbardziej
przejrzysty i możliwe są dalsze zmiany w formule i/lub wyglądzie, post ten będzie zawsze po prawej górnej stronie bloga !!!
momencie przekroczenia 200 komentarzy pod postem aby rozwinąć ostatnie
komentarze należy wcisnąć przycisk „Wczytaj więcej…”
!!! Wszystko co tutaj piszemy nie jest żadną rekomendacją do zakupu a
tylko wyrażeniem własnej opinii, post ten (treść i komentarze) służy tylko i wyłącznie do
wymiany własnych poglądów i doświadczeń inwestycyjnych, nie może być traktowany jako porada inwestycyjna bo nią nie jest.
szczególnie informacji o ogromnym ryzyku które jest w przypadku
inwestowania na giełdzie link zasady i ryzyko
rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia
19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje
dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z
2005
roku, Nr 206, poz. 1715). Analiza nie spełnia wymogów stawianym
rekomendacjom w rozumieniu w/w ustawy. Zgodnie z powyższym autor nie
ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne
podejmowane na podstawie niniejszej analizy. Czytelnik musi być świadomy, że wyłącznie on ponosi
odpowiedzialność z tytułu podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
W celu przeprowadzenia fuzji, trzeba jednak zastosować się do pewnych standardów. Ten link do www zaprowadzi was do jednej z firm, które takie standardy wytyczają swoim skutecznym doradztwem.
Aleks, gdyby ustawodawca wprowadził metodę DCF do ustalania ceny wezwania to z giełdy zniknęła by 1/3 spółek zanim ustawa by weszła w życie.
mn
Moje strategie zaczynają się walić ale pocieszające że wiecznie spadać nie będzie. Główne pytanie odnośnie Asbisu jest dlaczego NN sprzedali akcje ? Jeśli to realizacja zyskow to bez obaw ale jeśli przeliczyli sobie że sankcje nałożone na Rosję i osłabienie rubla źle wpłyną na wyniki to już gorzej. Wyniki za 1 kw 2018 będą świetne, 2 kwartał też powinien być dobry ale wszystko zależy czy się zabezpieczają na walutach (muszę poczytać raport). Jeśli się zabezpieczają to mogą wykazać extra zysk z zabezpieczeń ale jeśli nie to może być kiepsko. Mogli np. zamówić towar za 50 mln usd i nie zabezpieczyli się, kurs w tydzień wzrósł o 10% i mają w plecy 5 mln usd. Moja strategia to czekanie do wyników za 1 kw, w zależności jakie będą, jak będzie reakcja na nie i co będzie się działo w Rosji to wtedy zdecyduję co dalej.
Być może problemem ASBISu jest aktualny problem APPLE ?.
Ten spadek wręcz idealnie zbiegł się z rozpoczeciem spadku na kursie amerykańskiej spółki.
Firma podała dużo słabsze od oczekiwanych wyniki sprzedaży Iphone X i być może do tego kurs ASBISU się dostosowuje ?
Jeżeli by dodać do tego ryzyka geopolityczne oraz walutowe, to mamy to co mamy.
Za mocno to jednak wszystko spadło i tak jak dziś APPLE powoli odrabia straty, tak kurs ASBISu powinien zaczac odreagowywać w najbliższych dniach.
Pytanie na jak długo.
Nie widzę raczej związku z sytuacją na Apple, zauważ że nawet jeśli wypuścili jakieś gorsze produkty to nie widać tego po sprzedaży Asbisu, w 1 kwartale pokazali ponad 50% wzrostu r/r więc dynamika wręcz ogromna.
Słabość MIŚ-ów jest porażająca i naprawdę ze świecą dziś szukać inwestorów, którzy chcieliby lokować kapitał na rynku.
Sentyment jest tak beznadziejny, że tylko najwięksi optymiści mają wiarę, że cokolwiek się zmieni (dopatrując się światełka w tunelu w postaci PPK).
Patrzę na kurs ASBISu i oczom nie wierzę.
Spółka, która z msc na msc tak ładnie raportowała poprawiając swoje wyniki nagle zaczyna lecieć bez opamiętania po informacji o zejściu NN ?
O co chodzi ?
Całkiem przyzowita dywidenda na choryzoncie a tu mamy zjazd jakby jej nagle miało nie być.
Widzę, że masz spółkę w obu swoich portfelach.
Jeżeli można wiedzieć, jaka jest aktualna Twoja strategia do tego waloru @prezesie ?
Plan był pewnie taki, aby wyjść przed wakacjami…
Zapomniales dodac Solar;) Nie mam nic do Quercusa, bo Buczek pokazal, ze mozna isc pod prad vide Getback. Jednak zastanawia mnie Jego dziwna "infantylnosc". Sam w jednym z wywiadow powiedzial, ze pozycja oblugacyjna w Getback jest/byla b.duza i na ponad 80 mln zl…Chlop, ktory zarzadza funduszami tak dal sie zlapac na wykroku…strange…Cala sprawa getback jest arcy ciekawa…spolki bankowe z grupy Leszka Czarneckiego potrzebuja dokapitalizowania po ostrzezeniach KNFu. Zaprzeczaja tez, ze mieli cokolwiek wspolnego z plasowaniem obligow Getbacku… Kursy mowia co innego. Afera frankowa + Getback klada sie cieniem na tych spolkach. Smutna rzeczywistosc. Dodam tylko tyle, ze banki w sumie sie maja bardzo dobrze…Wiele tutaj enigmatycznych spraw…
Nieuk.
Buczek ewidentnie stracił nosa i się pogubił w ostatnim roku gdyż stawia na małe i średnie spółki które zawodzą.
Ostatnio czytałem ciekawy artykuł w którym przypominali jego życiorys i początki na Quercusa. Buczek pracował chyba w ING, założył Quercusa którego wprowadził na newconnect. Akcje chyba były obejmowane w okolicach 90 groszy i następnie spadły w okolice 60 groszy i celowo zrobili kolejną emisję akcji chyba po 40 groszy aby wszyscy którzy pierwotne obejmowali mogli sobie uśrednić. Jak widać opłaciło się bo w pewnym momencie byli 1000% do przodu. Quercus mocno się rozwinął dzięki funduszom małych i średnich akcji a teraz to już nie działa i firma trochę siada.
Ostatnio wypowiadałem się o Rainbow i zaczynają się trochę potwierdzać moje spostrzeżenia, poinformowali oni że przychody w marcu wzrosły tylko 5% czyli słabo. Oczywiście nie można jeszcze wyciągać negatywnych wniosków bo marzec był mroźny i okres przedświąteczny ale trzeba uważać.
Dzisiaj jedyni dobrze ze spółek moich zachował się Eurotel. Też ciekawie ktoś zagrał bo przed końcem sesji za 100k wciągnął akcji i kurs podbił. Jutro jest raport roczny i albo zagrał pod niego albo jakiś insajder wie że będzie dobry.
Nie wiem czy zauważyliście ale w ostatnich dniach jest wysyp komunikatów z przesunięciem raportu rocznego na wcześniejszy termin (głównie 27.04). Wynika to z tego iż zmieniły się jakieś zasady w raportowaniu i jeśli ktoś 30 kwietnia podałby raport musiałby wg nowych zasad go sporządzić więc chcą tego firmy uniknąć.
Ze spółek mnie interesujących wstępne szacunki podało dzisiaj ich kilka.
Vindexus podał lepsze szacunki od moich oczekiwań, zysk w 4 kw wzrósł o 13% a przychody płaskie.
Polwax natomiast podał szacunki za 1 kw i tutaj zapowiada się fatalny rok, zysk spadł 55% a przychody 12%. Z miesiąc temu z kimś na blogu dyskutowaliśmy na temat wyników, ja pesymistycznie pisałem że jak zarobią z 15 mln to będzie dobrze, po dzisiejszych szacunkach to jak 12-13 mln zarobią to chyba wszystko będzie.
Ma nosa i owszem Sygnity, Action (informatyczne bakruty w sanacji), XTB (afera z zeszlego roku nt. manipulacji kursami), Best (obligacje ponizej nominalu, ryzyko jak w GBK), United Factory (prezes z zarzutami) BOS (bank z kłopotami) , Vistal (bankrut), Bumech (bankrut), Serinus (drugi Petrolinvest)ina Unimocie strata tylko 50%
Od dawna uważałem, że Quercus ma nosa do dobrych spółek. A obecne przekroczenie 5% w akcjonariacie spółki Serinus to totalne zaskoczenie i nie wiem co o tym myśleć. Serinus od wielu lat na minusach. Czyżby Quercus coś wiedział już o poprawie w tej spółce
Ogólnie robi się na rynku panika. Ludzie wywalają spółki jak leci, bez patrzenia na wyniki. Mamy spadki po 5-8% na dobrych spółkach. Wszyscy się boją bessy w USA ale myślę, że jej jeszcze nie będzie. Musi minąć 1-1,5 roku po tym jak stopy procentowe będą już na poziomach 3% a rentowności długu na 5% (to jest czas potrzebny na to żeby te wyższe stopy "zaszkodziły" gospodarce. A w tej chwili w Polsce mamy niskie wyceny akcji bo jest wiele dobrych spółek wycenianych poniżej c/z10 a w USA SP500 ma ciągle C/Z mocno powyżej 20.
Tak że przecena w USA się należy ale recesja jeszcze nie tak szybko. aleks
Jedna z madrzejszych wypowiedzi, jakie przeczytalem. Dodalbym tylko to, ze Banan's Stock Exchange to III swiat.
W USA pewnie bedzie korekta, ale z drugiej strony spolki pokazuja fantastyczne wyniki. Dzisiaj takie podal Boeing za I kw. a Getback nie podal jeszcze raportu rocznego. Spolki powinny miec czas najpozniej na to do polowy marca. A nie zaslaniac sie skomplikowanym biznesem…Dlatego tez to dyskonto jest u nas wieksze, bo bardzo wazna jest transparentnosc.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Pierwsze rzeczy do wprowadzenia w legislacji na wczoraj dotyczącej obrotu kapitałowego to:
1. Zniesienie podatku Belki albo przynajmniej zniesienie dla inwestycji długoterminowych (min. 6 mies.) Dla spekulacji, czy day-tradingu mógłby zostać bo to inna para kaloszy
2. Ustalanie ceny wezwania w celu zdjęcia spółki z parkietu na podstawie wyceny spółki metodami DCF czy porównawczą przez niezależnych biegłych a nie na podstawie średnich kursów historycznych.
3. Realne działania KNF i realna kontrola rynku i transakcji. Kary za wykorzystywanie info poufnych bo na razie to jest fikcja.
4. Raport kwartalny max. po 2 tyg. od zakończenia kwartału
5. Odbudowa rynku kapitałowego w Polsce w społeczeństwie poprzez edukację bo w tej chwili to ch.. d..a i kamieni kupa.
6. Przyciągnięcie dobrych firm bo jak na razie to jest eksodus dobrych firm (Uniwheels, Synthos itd.) a napływ piramid finansowych pokroju Getback.
Jak będzie tak jak jest to zostaniemy już na zawsze tą Banana Stock Exchange.
to takie moje przemyślenia
aleks
Mnie sie wydaje ze to bardziej ta 3ka co chciala wieksza dywidende postanowila uwalic kurs ifirmy. Bo jakos nie widze zadnych zmian ktore moglyby wywolac taki spadek
Jr
Faktycznie iFirma poleciała mocniej, powodem na pewno jest niższa dywidenda niż akcjonariusze oczekiwali. Trochę dziwne są zagrywki z tą dywidendą bo niby porozumienie chciało ją wyższą z zysków lat ubiegłych ale patrząc na uchwały z głosowania to nikt nie głosował przeciw ( nie załączyli ani nie napisali co się stało z uchwałą o wypłatę zysków z poprzednich lat). Może być tak jak pisze @Jr że celowo dali projekt wyższej dywidendy aby móc w tym czasie sprzedawać akcji (oczywiście to może być nasza fantazja nie mająca poparcia w faktach).
Uchwała była głosowana, ale głosy prezesa przeciwko przeważyły.
Spadek na Ifirmie, to pokłosie małej dodatkowej dywidendy, czy coś się podziało niedobrego?
Gerard
Rozumiem. Patr,ac na Mirbud, to tez troche wyvlada, jakby ktos wiekszy wychodzil…Moge sie oczywiscie mylic, ale podobna zavrywka byla na Asbisie. Pisze o tym, bo gpwatak zrobil at tej spolki, bo na pewno ciekawie wygladala i sam ja tez mialem.
Na Asbis moze wroce, ale jak sie sytuacja uspokoi i przekroczy ostatnie szczyty przy bardzo duzych wolumenach.
Nieuk.
Mogles tak zrobic-ja napisalem, ze wywalilem po tym komunikacie o zmniejszeniu zaangazowania przez ING OFE. Ja nie mam sentymentu w takich przypadkach. Tym bardziej, ze ING schodzi z pokladu jako ostatnie przewaznie.
Pisalem, ze oprocz "swietej trojcy" game dev. ciekawe sa Bloober i Vivid. Ktorys z kolegow zwrocil uwage na QUB. Takze oprocz swietej trojcy-jest tez fajna "spekhlacyjna", ale z fundamentami trojca.
No i ten Livechat z dnia na dzien silniejszy…
Pozdrawiam,
Nieuk.
Pewnie że mogłem sprzedać Asbis po informacji o zejściu OFE tylko że zasadą portfela jest zawieranie transakcji po kursie zamknięcia lub otwarcia sesji, informacje podali w trakcie sesji a na koniec sesji był już sporo niżej i nie było co zbierać.
moze ktos napisac z dostepem do sii.org.pl jak podsumowali wynik abcdata?
Ja mam dostęp i nic ciekawego nie napisali, wszystko to co wiemy to napisali. Zwrócili uwagę na ładny wzrost marży i na dywidendę która może być jeśli będą się trzymali polityki dywidendy.
czyli na razie delikatne spadki sa bezpodstawne,
Na Asbis ewidentnie widać że w zeszłym tygodniu było fałszywe wybicie ponad 3,60, pewnie OFE rozegrało drobnych i obecnie mamy 15% spadku od szczytu. Szkoda bo można było się trochę skrócić a tak trzeba zaciskać zęby :-(
Masz racje, ze troche to przypomina kredyty frankowe…juz pewnie sa analizowane umowy z osobami, ktore obejmowaly obligi niezabezpieczone w ofertach prywatnych…
Co do odpowiddzialnosci Pinokia. Pewnie, ze ja poniesie. Chocby z tego wzgledu, ze to sprawa juz takze polityczna. Ja tam wyrokow nie wydaje, ale skoro sprawa byla przedmiotem rozmow rzadu a zaangazowane sa takie instytucje, jak: prokuratura krajowa i ABW – to raczej nic dobrego dla pinokia nie wrozy i samej spolki…ta sprawa bedzie pewnie miala kolejne odslony a rynek dlugo bedzie mial czkawke…
Nieuk.
Nie ma nic w tym zlego. Chodzilo mi tylko o Ferratum, czyli jednego z ich kontrahentow. Nie szukam tutaj drugiego dna. Wałkow szukalbym gdzie indziej.
Milego dnia,
Nieuk.
Na Getback nie ma żadnej afery.
Na obligacjach solidnych firm (PKO , PKN ) można było zarobić 2,5-3 %.
Na Getbacku 9 %.
3-krotnie wyższy zarobek Getback płacił nie dlatego że był dobrym wujkiem , ale dlatego że wynikał z tego że z jego papierami wiąże się duże ryzyko.
Jeżeli ktoś dla większego zarobku takie ryzyko podjął to teraz może mieć pretensje do siebie.
Przypomina to trochę kredyty frankowe przy których można było płacić znacznie mniejsze raty , ale przecież wiadomo było że te mniejsze raty to nie dlatego że ktoś był dobrym wujkiem.
Jedyne za co prezes powinien ponieść karę to to oszukańcze info o negocjacjach.
muzyk
Z tym infem Getbacku to nie jest powiedziane że jakąś karę Kąkolewski poniesie. Wszystko wskazuje że rozmowy były z jakimiś pracownikami i pewnie jakieś wstępne ustalenia też, wniosek 3 godziny złożony po komunikacie musiał być kilka tygodni przygotowywany i omawiany z pracownikami PKO BP. Oczywiście można się przyczepić do użytych słów w komunikacie które świadczyły że wniosek jest już w zaawansowanym stadium rozpatrywania, jednak całkowite odcięcie się PKo i PFR od finansowania Getbacka też nie jest prawdziwe.
Witam,
Wie ktoś co piszczało na WZA w iFirmie?
http://www.gazetagieldowa.pl/2018/04/po-wza-ifirma-i-telliani-valley.html
Widać po Twoim poście że ciekawie było na walnym.
Kurczę szkoda tego CDRL, kurs na maxach, poszła rekomendacja i nie dali rady wybić tych 34zł. Chyba trzeba się naczekać. Raport za Ikw dokładnie za 3tygodnie czyli 15 maja. Pytanie jak kurs zareaguje na "sell in may"…
Decora zaproponowała ładną dywidendę, ale tego można było się spodziewać.
Altus może ładnie wypłacić przy obecnym kursie…
romek
Faktycznie szkoda że CDRL mocną cofkę zaliczył, wiele wskazywało że się wybije górą. Pozytywne jest to że wyniki mają szanse wrosnąć na poziomie zysku netto o 50-60% w tym roku, pytanie czy światowe giełdy mocniej nie zanurkują bo po okresie spokoju znowu zaczyna się robić nerwowe i czy to nie przydusi CDRL.
Dokładnie tak jak piszesz.
A tutaj perełka odnośnie Getback. Znalezione na gpwatak

Co do Getbacku:
1. Zniszczyli rynek Catalyst
2. Prezss pinokio otrzyma narazie zarzuty grozace do 5 lat pierdla. Zostana potencjalnie rozszerzone za oszustwo na wielka skale, czyli do 15 lat. Moja rada-swiadek koronny. Tym bardziej, ze to interesownie mozna przy okazji utopic "Grzesi" i caly uklax wroclawski.
3. Chodza plotki po rynku, ze najbardziej avresywnym dysfryborem obligow niezabezpieczonych byly spolki z vrupy Idea Bank…jaka jest prawda-nie wiem…ale agresywnie zaprzeczali…
4. Nagroda od GPW dla GTB… Smiechu, chichu…
5. Sprawa polityczna, vide Abris i FM Bank…to jest wszystko bardziej skomplikowane niz nam sie wydaje.
6. I tu ciekawostka…skupowali wierzytelnosci od spolek zarejestrowanych m.in. na Malcie. Moze to byly sztuczne przelewy…? To akurat spiskowa teoria dziejow…taki spekulacyjny "handicap"…
Nieuk.
Na podstawie czego twierdzisz ze skupowali wierzytelnosci od spolek z Malty?
Do mnie akurat dzwonił Pan z Idea Bank i oferował lokatę na bodajże 5.5%. Potem się okazało,że są to obligacje, ale firmy bardzo pewnej i jej upadek jest praktycznie niemożliwy. Pan chciał mi jeszcze wysłać link do jakiegoś wywiadu, który miał potwierdzić świetną kondycję GetBacku.
Rafff
http://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/90day/pc/filtered
muzyk
Jesli pytasz o Farme-to ja tych akcji nie mialem. Ciezko jest mi sie wypowiedziec w temacie. Jednak jesli nie uplasowali obligow-to nie jest dobra wiadomosc…Ja troche wieksza wiedze o Farmie mam, kiedy debiutowala…ale to juz inny temat;)
Ktos z Was wymienil kilka spolek z game dev. i sie pytal, czy ciekawe. Ja chyba odp., ze z przykroscia zaliczam farme do ciekawych. Dlaczego z przyktoscia…to zostawie dla siebie a, ze ciekawa-to wymiatacz z watku Playwaya mowil, ze byl na prezentacji jakiejs gry i zrobila wrazenie. Dla mnie "swieta trojca" game dev., to Czerwoni, Jedenastka i Playway. Moze dolaczy do nich przyszly debiutant-czas pokaze…Pozniej dlugo, dlugo nic…a z ciekawych, ktore maja szanse na sukces, to np. Vivid, moze Bloober, moze QBG (kolega ostatnio na nia zwrocil uwage).
Nieuk.
Co myślicie o Farm51 zwłaszcza w kontekście nieudanej sprzedaży obligacji?
Nieuk. – Ty z tego co pamiętam miałeś te akcje. Jak teraz oceniasz sytuację?
Pozdrawiam,
Rafff.
Duzo pisalismy o Unified. Ja Tobie, jak i kazdemu zycze powodzenia. Mialem ta spolke i oddalem ze strata. Strata-no coz…zdarza sie…ale luka-to i z ciezszy kaliber…oddalem powyzej 8 zl zaraz po tych informacjach.
Wez pod uwage, ze mieli przejsc na glowny rynek a prezes ponoc ma zarzuty za dzialalnosc tej spolce. Tak, jak pisalismy-moim zdaniem lepiej poczekac az sie sytuacja uspokoi…
Poza tym kontrahenci moga sie pytac-a co sie stalo, ze zmieniliscie CEO?
Kolejna sprawa-nowy prezes wzbudza u mnie o wiele mniejsze zaufanie niz poprzedni: jak ktos fajnie okreslil: "jemu to przynajmniej z geby dobrze patrzylo". A Nowosad chyba cos tam ma wspolnego z IPO DS…i innymi spolkami z NC. Wszystko pewnie zgodnie z prawem, ale czy to ma skutkowac naszymi, potencjalnymi zyskami…? Nie wiem…
Jak masz niska awersje do ryzyka-to czemu nie?
Piszemy jednak o tylu ciekawych spolkach, wiec jest w czym wybierac. To nie sa rekomendacje zadne, ale przewaznie madre spostrzezenia i na pewno cos fajnego dla siebie bys znalazl.
No i nie wiem, czy KNF zatwierdzi im ten prospekt…
Pozdrawiam,
Nieuk.
Ok przekonaliście, zostawię to co mam i nie będę dokupował, chyba że coś więcej się wyjaśni. Miałem wycofywać z giełdy więcej środków bojąc się głębszej korekty, ale też widzę jeszcze parę spółek, w które warto wrzucić kasę. Analizuję jeszcze m.in. BAH, więc czytam o czym się tu pisze. :)
Co sądzicie o Unified Factory?
Ja dziś wszedłem póki co małym pakietem i zastanawiam się, czy nie dokupić.
Ostatnio kurs spadł około 50% po tym jak podano informację o postawieniu zarzutów prezesowi spółki. Zarzuty miałyby dotyczyć zdarzeń związanych z funkcjonowaniem spółki. Nie wiadomo dokładnie czego dotyczą, ale pełnomocnik przekazał informację, że nie dotyczą emitenta. Nie wiadomo więc komu wierzyć. Obecnie funkcję prezesa sprawuje osoba delegowana z rady nadzorczej.
Dlaczego zdecydowałem się zainwestować?
Nie wiadomo czego dotyczą zarzuty i czy będą miały jakiś wpływ na spółkę. Może się nawet okazać, że pozytywny, jeśli prezes cos kręcił na boku. Na pewno wizerunkowo stracą, ale…
…spółka ma stałych klientów, którzy korzystają z dość zaawansowanych rozwiązań, często dostosowanych indywidualnie pod potrzeby danej firmy. Nie ma co spodziewać się, że nagle odejdą w powodu postawienia zarzutów prezesowi. Spółka dość mocno zaczęłą wychodzić na świat. I tu, znów nie ma obawy o to, że klienci zrezygnują z rozwiązań jak się dowiedzą co się dzieje w spółce. Według mnie nie ma więc obaw, że spadną przychody. Może być ciężej dotrzeć do nowych klientów, bo raczej nikt nie chce mieć czegoś wspólnego z krętaczami. I tu obawiam się, że może mieć to wpływ na rozpoczęte negocjacje z Netią, a to pewnie by był duży klient. Odnośnie przychodów i zysków. Spółka dość mocno inwestuje (z raportu wynika, że mają zainwestować 55mln w latach 2018-2019), nie ma więc co oczekiwać, że w najbliższym czasie wypłacą dywidendę. Można się też obawiać, że będą jakieś emisje akcji, ale w raporcie zostało podane, że ostatnimi emisjami akcji i obligacji zapewnili sobie finansowanie inwestycji w 2018 roku. Spółka cały czas się rozwija i to w imponującym tempie. Rośnie przychód i zysk, chociaż przychód mniej, a wynika to z zastępowania wdrożeń systemu łącznie ze sprzętem, na model działający w chmurze. Dzięki temu przychód jest mniejszy, ale większy zysk. EBIT w ostatnich latach
2014 – 739 tys. zł
2015 – 3 633 tys. zł
2016 – 6 869 tys. zł
2017 – 12 961 tys. zł
EBITDA na 2018 rok szacują na 22 380 tys. zł. Prognozy nie są od czapy, bo poprzednie, które wydawali realizowali z górką. Przy obecnym zysku i cenie akcji C/Z wynosi 6,8. Jeśli założenia się zrealizują wskaźnik zejdzie do 3-4, co jest bardzo niską wartością.
Spółka dość mocno zaczyna wychodzić za granicę, zaczynają robić wdrożenia w 25 krajach świata m.in w Azji i Afryce. Jeśli cena dolara wzrośnie w najbliższym czasie, może to mieć więc realny wpływ na przychody firmy.
Spółka posiada dość skomplikowany system do automatyzacji obsługi klienta, czyli możliwy do wdrożenia w większości firm, które coś sprzedają (sprzedaż, obsługa klientów, reklamacji). Strata prezesa nie wiąże się ze stratą oferowanych rozwiązań, choć może to właśnie prezes miał wizję rozwoju, ale mam nadzieję, że nie był to teatr jednego aktora. Nawet jeśli nie wymyślą w przyszłości nowych innowacyjnych rozwiązań, to osoby, które zostaną w firmie będą w stanie rozwinąć i spieniężyć to co robią obecnie.
Jakieś zagrożenie widzę też w tym, że prezes z zarzutami ma 32% akcji i nie wiadomo co z nimi się może dziać w najbliższym czasie. W akcjonariacie jest też Quercus TFI (swoją drogą kolejna spółka, która dała ostro po dupie Buczkowi).
Co myślicie o tej spółce? Proponuję się też poważnie zastanowić jeśli ktoś chciałby wejść, bo nie wiadomo z czym związane jest zatrzymanie prezesa i czy nie ma jakiś trupów w szafie.
Jak poszukasz wyżej w komentarzach 19 kwietnia to pisliśmy o Unified i raczej nic nowego nie ma co dodawać.
Sam doskonale zdefiniowałeś ryzyka i szanse i sam podjąłeś decyzję o zakupie, to się ceni. Niestety przypadek Getbacku (gdzie wg raportów finansowych wszystko jest ok a kurs spada w przepaść i dopiero po długim czasie okazuje się że w spółce jest źle) sprawia że trzeba uważać na każde niepokojące informacje płynące z firm a taką na pewno wypuścił Unified.
Kania to ciekawy temat. Pisalem, ze tam byly ostatnio pakietowki na ponad 3,5% kapitalu akcyjnego.
Byly tez na Instalu Krakow po 13,5 zl i Voxelu po 21,90 zl. Dzisiaj premeiera Frostpunka 11bit. Playway zapowiedzial fajna dywidendy i widac spory ruch na LC Corp o czym juz kilka razy pisalem.
Milego dnia,
Nieuk.
ogladalem wypowiedz pani prezes ABCData I ciezko stwierdzic negatywy. Moze negatywnie rynek odebral to ze Pani Ilona wprost nie potwierdzila dywidendy, cala reszta raczej neutralna, ciezko sie chyba czegos doszukiwac. A ty Prezesie co myslisz o wypowiedzi? co do Kani to fakt zagrania na koniec sesji sa dziwne co moze siac niepokoj u drobnych wiec moga sprzesawac zeby sie nie denerwowac.
Wywiad neutralny nic raczej nie wnoszący chociaż w kontekście dywidendy odwołala się do polityki dywidendy. Co ciekawe ta polityka zakłada wypłatę do 50% zysku jednostkowego który wyniósł w 2017 34 mln, czyli teoretycznie mogliby jakieś 7 groszy wypłacić.
W kontekście Kani to dzisiaj są najnowsze dane o cenach zbytu wieprzowiny i ceny są niższe aż 16% r/r, to całkiem duży spadek.
Widziałeś Prezesie zmienili Skaner w Bossie wg. mnie na gorszy, byłem przyzwyczajony do starego
Adi1
Nigdy nie korzystałem z bossa skanera więc nie wiem co się zmieniło. Próbuję go właśnie trochę rozszyfrować.
Na szczęście można przejść do poprzedniej wersji
pozdrawiam Adi1
CDRL ładne reko- bardzo realne.
W artykułach pada już Konrad K :D
BAH jest na poziomach, które wyznaczono jako dobre do kupna
romek.
O w mordesz – Konrad K…niezle. Skoro tak-musi miec juz zarzuty.
Cdrl to moim zdaniem tez bardzo ciekawa spolka, ale musi zakonczyc sesje powyzej 33 zl na dobrych wolumenach.
Ja zwrocilbym uwage na LC Corp, bo ostatnio zdecydowanie wzrosly wolumeny i jest bardzo blisko oporow. Na ten moment planowana stopa dywidendy to prawie 9%. Duzo.
Milego wieczoru,
Nieuk.
@ romek – zgadzam się że realne reko zrobili i nie chodzi nawet o kurs rekomendacji a przedstawione prognozy przychodów i zysku. Ja widzę szansę że zyski będą nawet wyższe jeśli kurs usd/pln będzie powoli rósł, ma na myśli powolny po 1-2 grosze wzrostu miesięcznego, wówczas będą mieli dobre marże i wykażą dodatkowo zysk z zabezpieczeń walutowych.
Ja dzis wywalilem Asbis po komunikacie o zejsciu ponizej 5% ING OFE.
Nieuk.
Strasznie męczący jest obecnie rynek i podatny na różne informacje. Asbis informuje o zejściu OFE poniżej 5% ogólnej liczby akcji i kurs od razu nurkuje w dół. Oczywiście obawy rynku mogą być uzasadnione bo tak jak pisałem w poście o zawirowaniach w Rosji, wyniki za 2 kw mogą być nieprzewidywalne a jeśli rubel nadal będzie słabł to i perspektywy Asbisu się pogorszą. Mój plan żeby go sprzedać po wynikach za 1 kw 2018 zaczyna robić się zagrożony, na szczęście będzie po drodze dywidendy 20 groszy więc trochę może to poprawić wynik na tej inwestycji.
ABC Data faktycznie też środek sesji miała słaby (pewnie po wywiadzie z Panią prezes na Parkiet TV, jeszcze nie przejrzałem go).
Ciekawie jest na Kani, czwartą sesję z rzędu ktoś na zamknięciu sporą gotówką zbiera akcje i podbija kurs, trochę to bezsensowne zagranie ale nie mi oceniać. Ostatnio gdzieś czytałem artykuł o branży mięsnej w kontekście ASF które przesuwa się w kierunku wielkopolski gdzie jest dużo zlokalizowanych zakładów hodujących świnie. Jeśli tam dojdzie ASF może się to negatywnie odbić na całej branży mięsnej, Kania też może mieć jakieś problemy bo będzie musiał pewnie importować wieprzowinę a to może trochę czasu zająć zanim uruchomią import we właściwej wysokości.
Niestety przykład Avii pokazuje , że chyba lepiej trzymać się z daleka od spółek zagranicznych, mimo iż, wydają być się niedowartościowane.
Ryzyko też chyba jest takie, że OFE unikają wogóle większego angażowania się w spółkach zagranicznych i raczej redukują tam gdzie tylko idzie swoje zaangażowanie.
A co do ING jakoś ostatnio mają złą passę i ich wychodzenie pod próg ostatni nie za dobrze się kojarzy:
Briju, Getback, Aviaaml…
Pozdrawiam
Piterson
Wszyscy hurtownicy IT słabo, bo SĄ DRODZY na PE… pisałem o tym, ale nikt niemalże nie skomentował… pisałem, bo nie chcę aby ktoś dzielił "mój los" na Action (kupowałem zanim wyszły informacje o decyzjach zaległych podatków 2 lata temu i Action chodził na blisko historycznym dołku + na PE <8…) czyli dokładnie tak jak ABC Data, AB, Asbis… komu zależy niech sobie prześledzi mój krótki wpis. Biznes na wielkim lewarze, na niskich marżach=prosta droga do katastrofy jaka mnie spotkała, ale trzymam, bo jakie mam wyjście jak się kupowało w różnych cenach po kilka tyś. akcji – Action biznes w sanacji prowadzi, szykuje głosowanie układu i hair cat wierzycieli finansowych, przegłosuje i za wiele, wiele lat wróci na ścieżkę wzrostu, jak znajdzie nowe nisze i kanały sprzedaży. Przemyślcie, czy chcecie dzielić "mój los". Oczywiście konstruktywną alternatywę chętnie rozważę – skasowanie +70% straty księgowej. ŁD.
abc data tez slabo wyglada
Negatywne info:
NN zeszło poniżej 5% w Asbisie.
Nie ma już nikogo w akcjonariacie powyżej 5% oprócz właściciela (Siarhei Kostevitch).
Pozdr.
Piterson
Na BAHu same pozytywne sygnaly, wysoka dywidenda lada dzien, a zachodzą jakies dziwne spadki. O co tam moze chodzic? Jesli ktos wie co jest grane, to prosze niech mi wytlumaczy
Ciekawski
Dzisiaj w parkiecie sporo jest i będzie informacji, wywiad z prezes ABC Data i Quercus.
Jest jak zwykle artykuł o Getbacku i kilku ciekawostkach na temat Kąkolewskiego (w 2006 brał udział w dwuletniej podróży dookoła świata z której planował nie wracać do Polski, został porwany przez partyzantów maolijskich itd), widać że gościu miał i ma fantazje (szkoda może że nie został gdzieś za granicami kraju bo ludzie nie straciliby przez niego sporo kasy). W niedźwiedziach tygodnia jest Vindexus który wszedł w bessę i prawdopodobnie będzie sporo spadał.
Dzis w parkiecie bedzie prezes ABCdata, ma byc o dywidendzie cos powiedziane
Prezesie TLS kisi się w okolicach 17 zł, myślę że po ogłoszeniu dywidendy pójdzie coś w górę. Zysk był r/r lepszy sporo to może i dywidendy nie poskąpią i dadzą więcej jak przez ostatnie 2 lata. Jaką szacujesz wypłatę dla akcjonariuszy?
luko
Większej jakoś dywidendy w tym roku nie oczekuję, 1,70zł to może być max. Oni w zeszłym roku spłacili cały kredyt ok.4,5 mln, drugie tyle pewnie poszło na nową siedzibę do której w zeszłym roku się przeprowadzili więc z gotówki się mocno wypstrykali. Zakładam że będą stopniowo ją podnosili co roku (1,50, 1,70, 2, 2,50) pod warunkiem że nie będzie nowych inwestycji. Ja zamiast dywidendy wolałbym żeby znowu przejęli jakąś firmę tylko większą (tak do 100 mln) i znowu ładnie by wyniki poprawili.
Patrowicz robi gielde kryptowalut, czg moje oczy juz nie domagaja? Mam fajne info w kontekscie Investments Friends Capital odnosnie pewnej nieruchomosci. Dlaczego juz cicho na NC o Nim? Dlaczego Ludwik Sobolewski nie odpowiada za walki z NC i KNF? Moze pozew zbiorowy?
A dlaczego KNF i GPW robia czystke? Dlaczego p. Patrowicz robi jakis dziwny biznes z "Estonczykami" a propos kryptowalut? Znam fajne uchwaly GPW a propos "patrowicz team".
Same przypadki…a IQP Partners zorientowal sie po 10 latach, ze ma burdel w portfelu. Mniamniusne. :)
Nieuk.
przekręty Patrowicza trzeba omijać z daleka i oblewać ciepłym…
szanujcie ludzie swoje pieniądze
Stasiek
Kiedys mialem iFirme. Ich rozwoj to po prostu w tyl, zwrot. Pewnie lepsze aplikacje ksiegowe sa za darmo. Tak, jak spolki z NC przechodza na glowny rynek, tak ta spolka powinna byc "zdegradowana" na NC…Smutna prawda, ale prawda.
Nieuk.
a ja kiedyś ze znajomym (ma biuro księgowe) robiliśmy analizę wejścia na rynek z produktem podobnym do iFirmy i doszliśmy do wniosku, że spółka bardzo dobrze sobie biznes zabezpieczyła. Ścieżka konwersji z darmowego programu do faktur na księgowość, widoczność w Google, poradniki, wreszcie cenniki, trudno było nam znaleźć jakąkolwiek przewagę konkurencyjną.
Pozdrawiam
Remigiusz
Niuk – nieprawda.
Akurat segment księgowy rozwija się i ma coraz większe przychody.
Gorzej z segmentem IT.
Tu przychody z tego segmentu https://imgur.com/a/beqo527
Ok. Dzieki za linka i uwagi. Ja nie pisalem, ze to beznadziejna spolka…Jednak wycena moim, subiektywnym zdaniem jest godziwa. Jak, tak rzucilem okiem na wykres, to spolka byla 5 lat w konsolce i wybila sie gora. W dluzszej perspektywie to dobrze zwiastuje. Bede obserwowal. Jednak na gieldzie jest tyle ciekawych spolek, ze na takich firmach kapital pojawia sie na koncu hossy.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Spółka z dawnych dobrych lat (Eurocent) ogłosiła dziś upadłość…
avil
A no niestety, tam też musiał być jakiś przekręt (mocno chyba ktoś kredytów nawyłudzał), co najgorsze znajomy został chyba z akcjami Eurocent, kupił po 3zł kurs doszedł do 11 zł (był ze 300% do przodu) nie sprzedał i teraz ma 0.
Ja nigdy więcej nie inwestuję już w firmy pożyczkowe (mogą manipulować rezerwami) oraz spółki windykatorów (przykład Getbacka wystarczy za powód).
Też zapytam o iFirmę. Szczerze mówiąc nie śledziłem tej firmy nigdy, ale widzę, że sporą dywidendę szykują za rok 2017 w wysokości 0,3 zł. (a wcześniej były dodatkow zaliczki), tymniemniej kurs w ostatnim czasie jakby stracił impet. Z czego Prezesie Twoim zdaniem to wynika? Patrząc na otoczenie (obowiązek skłądania przez wszystkie firmy JPK, rozwój gospodarczy, a co z tym związane powstawania nowych firm, ciągłe zachęty: zniżki ZUS i podatków – ostatnia konstytucja dla bizensu) powinna sprzyjać rozwojowi iFirmy. Jakie to widzisz Prezesie? Pozdrawiam Łukasz_S
Zanim Prezes odpowie to ja coś napiszę. te 30gr to nie jest za 2017 rok tylko za wcześniejsze lata od 2011 roku. Poza tym gdzieś czytałem, że prezes (ifirmy, nie nasz z bloga) i wiceprezes są przeciwko wypłacie, wiec jeśli faktycznie tak jest to ciężko będzie ich przegłosować. Co do wyników to kurs spadał bo wynik za 4q był słaby przez odpis i zapłatę dla pani Przewłockiej za zakaz konkurencji. Poza tym jeszcze w 1q mieli jej zapłacić 200k (ale nie wiem czy to będzie rozliczone od razu w kosztach za 1q czy przez dłuższy czas) więc możliwe że to obciąży wynik 1q. Ale poza tym firma ma dobre perspektywy co widać chociażby w przychodach.
Wojtek
Wojtek pewnie zna lepiej iFirmę więc nie będę dobrym doradzcą, jednak ja już od pół roku sceptycznie podchodzę do iFirmy. Oni są już po okresie dużego wzrostu, nie mają nowych produktów które mogą dać nowy impuls do wzrostu i raczej można się spodziewać powolnego wzrostu biznesu (tak z 10% rocznie). Uwzględniając nawet odprawę 0,2 mln (nie wiem czy była ale wierzę że tak) to i tak c/z 11 to raczej neutralna wycena która nie daje podstaw do wzrostu kursu. Wydaje mi się że kurs może z rok czasu stać w miejscu lub lekko spadać, dopiero jak poprawią się zyski ze 20% to może wróci do powolnych wzrostów.
To 0,30 zł nie przejdzie na WZA.
Będę na WZA to coś napiszę po.
Dzięki Wojtek, Prezes i OBS za odpowiedź. OBS czekamy na relację z WZA. Pozdrawiam Łukasz_S
Własnie to 0,30 nie pasowało mi do wcześniej ogłoszonych informacji na temat polityki dywidendowej i wyglądało mi na sabotaż O_o Dzięki za wyjaśnienia, martwi mnie tylko, że źle się dzieje w spółce jak są takie rozbieżności w zarządzie.
Tu sie tez klania Quercus…Slynna sprawa. Kolejny raz sie dal wrobic Quercus. Ciekawe, czy trzymaja jeszcze akcje Dino, bo tam zysk skompensowalby ich wtopy.
Nieuk.
W jaki sposób oszacowałeś tak wysoki zysk Asbisu za 1q ? Mi wychodzi 1-1,5 mln usd
1q2017 mieli przychodu 290.000k usd i 551k usd zysku, 1q 2018 wychodzi 494.000k usd przychodu i zeby wyciągnąć 3 mln to sporo marża musi wzrosnąć – no chyba ze ja coś pomieszałem
Mirek
W poście http://www.analizyprezesa.pl/2018/03/asbis-z-prognoza-zysku-netto-na-2018-r.html wklejałem małą tabelkę z szacunkiem zysków za 1 kw 2018. Wówczas i obecnie porównałem wyniki obecnego kwartału do 4 kw 2017 a nie do 1 kw 2017. Tak jest lepiej i prawidłowo gdyż kwartały następują po sobie, uwzględniają obecne tendencje i marże rynkowe a także kurs walutowy. W 4 kw 2017 przychody mieli 541 mln usd, zysk netto wyniósł 3,8 mln usd a marża netto wyniosła 0,7 %. W 1 kw 2018 mamy przychody 503 mln usd (bardzo porównywalne z 4 kw) i jeśli marża netto będzie taka sama czyli 0,7 % to zysk netto wyniesie 3,5 mln usd – nawet więcej niż 3 mln usd które napisałem. Ale załóżmy że jakieś koszty mieli większe (chociaż kurs walutowi im sprzyjał bardziej niż w 4 kw) to spokojnie realne jest 3 mln usd.
Solar podał info że dokonał odpisu aktualizującego należności na 43 mln od firmy Grutex. To był wałek ostatnich kilku lat, oni końcówkę niesprzedanych kolekcji rzekomo sprzedawali do firmy Grutex która to miała dalej sprzedawać. Oczywiście należności co roku wzrastały a Solar nie robił odpisu bo Grutex co roku przedstawiał opinie biegłego że towar jest sprzedawalny (coś w tym stylu).
Ok. Teraz rozumiem koncepcje i się z nią zgadzam – co jako akcjonariusza (od dłuższego czasu) bardzo mnie cieszy
Mirek
W IFIRMIA (IFI) na WZ będzie omawiana na wniosek porozumienia zarządu (poza prezesem) dywidenda 0,30 za lata zaległe, traktować to jako sabotaż czy pozytywny sygnał?
Darek
Raczej pozytywny sygnał, oni dobrze generują gotówkę i jej nie potrzebują dlatego chcę ją wytransferować do akcjonariuszy.
Rozczarowany szacunkami przychodów podanymi przez Asbis?
Rynek widać bez entuzjazmu zareagował. Mam wrażenie, że wokół Asbisu pojawiły się jakieś wygórowane i niebotyczne oczekiwania ze strony inwestorów, a spółka stabilnie zdobywa rynek i fajnie się rozwija. Wciąż pozostając moim zdaniem niedowartościowaną.
11 Bit łapie zadyszkę przed premierą Frostpunka, może być to ostatnim gwizdkiem przed zajęciem/powiększeniem pozycji przed wejściem gry do sprzedaży. Jeśli odniosą sukces na miarę swojego pierwszego hitu czyli This War of Mine to owczy pęd wyciągnie kurs powyżej 300 zł za akcję. Jest tylko małe "ale" – gra musi okazać się co najmniej bardzo dobra.
Twister
A kto jest rozczarowany bo nie bardzo rozumiem komu to pytanie zadałeś ?
Asbis przychody zwiększył ponad 50% w całym pierwszym kwartale czyli bardzo mocny progres, firma jak się rozwija na poziomie 10% to już jest fajnie a tu mamy znacznie większy wzrost. Niska wycena, dywidenda i prawdopodobnie 400% wzrost zysku w 1 kw r/r dobrze świadczy o perspektywach (tylko te zawirowania ostatnie w Rosji psują trochę nastrój).
Zepak podał wyniki i w zasadzie nie za bardzo widzę sens się do nich odnosić gdyż jest to nietypowa spółka bardzo niska wyceniana patrząc przez pryzmat historii, ale tą wycenę można zrozumieć ze względu na fakt iż będzie się ona powoli zwijała (zamykała elektrownie i kopalnie). Ja tyko wszedłem pod wysoką dywidendę ale nie ma jeszcze żadnej informacji o jej wysokości. Generalnie gdyby nie zrobione odpisy (koszty księgowe) w 4 kw na 41 mln to zysk netto wyniósłby 55 mln a ja oczekiwałem 60 mln zł. Ebidta wyniosła 120 mln i była wyższa o 20 mln r/r, wzrosły ceny energii o 7zł/MWH (dobra wiadomość), dług netto spadł do 600 mln, wzrosły przepływy operacyjne o 15% do 69 mln, spadły nakłady inwestycyjne o 50% do 46 mln itd – patrząc na to co najważniejsze w firmie czyli pozycja gotówkowa była bardzo mocna. Roczna Ebidta wynosi 512 mln przy 538 mln obecnej kapitalizacji firmy to śmieszne wręcz wartości. Firma generuje około 400 mln czystej gotówki (uwzględniając Capex i amortyzację) czyli w zasadzie w 1,5 roku może mieć tyle gotówki co kapitalizacja. Oczekuję 1,3 zł dywidendy na akcję i w 1 kw 2018 sporo gorszych wyników na poziomie zysku netto gdyż zamknęli jedną elektrownię i pewnie będą dodatkowe odpisy, oczywiście generowana gotówka nadal będzie na wysokim poziomie, spadnie zadłużenie, bardzo korzystne są obecnie ceny energii które wzrosły około 10% kw/kw.
Prezesie , co myślisz o Altusie ? Od swojej konsolidacji która trwała przez parę miesięcy Altus bez żadnej wiekszej informacji stracił juz około 15%, czy chodzi tu o nastawienie do całej branży TFI ? Czy może są jakieś inne czynniki? Tym bardziej ze cena Altusa wydaje się teraz bardzo atrakcyjna + będzie bardzo fajna dyw / skup ? 27 kwietnia zostanie opublikowany nowy raport skonsolidowany za 2017 czy spadki mozna jakos podpiac pod jakies negatywne info zwiazane z tym raportem ?
Pozdrawiam,
Michał H.
Niestety Altus jest moją kolejną bolączką która wynika z problemów Getbacka. Wyniki roczne są w zasadzie znane i nie powinny się w jakikolwiek sposób zmienić (chociaż w ubiegłym roku raport roczny miał kilka milionów wyższy zysk niż w raporcie za 4 kw), przy obecnym kursie dywidenda będzie lekko powyżej 12% (skupu nie oczekuję). W ostatnim tygodniu widoczne są spadki kursu (wszystkie TFI spadają) a jest to wynikiem problemów z obligacjami Getbacka. Wg różnych informacji Altus ma jakieś 300 mln w funduszu wierzytelności których wierzytelności serwisuje Getback, wg prezesa Altusa Osieckiego są to pieniądze w pełni bezpieczne gdyż mogą oni w każdej chwili przenieść te wierzytelności do innego serwisera (podobno zgłaszają się windykatorzy aby przejąć te wierzytelności do obsługi). Jednak z drugiej strony we wczorajszym pulsie biznesu jest artykuł którego nie do końca rozumiem, padają w nim takie stwierdzenia "Sebastian Buczek zakłada, że rzeczywiste straty wyniosą po kilkanaście milionów złotych. Twierdzi, że wszystkie obligacje, jakie posiada, są zabezpieczone na aktywach funduszy wierzytelności Altus TFI i Saturn TFI". "Chodzi o to, że wiele funduszy wierzytelności było sprzedawanych bogatszym inwestorom indywidualnym, ale windykator obejmował znaczny pakiet certyfikatów jako gwarancję tego, że w jego interesie będzie dbanie o ściąganie długów i tym samym wypracowywanie zysku przez fundusz. Altus i Saturn mają również fundusze, których jedynym beneficjentem jest GetBack. Sławomir Kamiński, prezes Saturna TFI, twierdzi, że właśnie takich dotyczy zabezpieczenie. Z jego słów wynika, że mający zabezpieczenie wykazują na razie wstrzemięźliwość. Same zabezpieczenia mają zróżnicowaną formę. W efekcie realizacja zabezpieczenia może się sprowadzać do samego przekierowania przepływów z odzysku długów poza fundusz, jak i zabrania funduszu do innego TFI. Oba warianty oznaczałyby, że pieniądze z windykacji nie popłyną do mającego problemy płynnościowe GetBacku." Wygląda to że kliencie Altusa nie powinni stracić na tych problemach z Getbackiem gdyż Altus może przenieść do innych windykatorów ale sam fakt że pojawia się Altus w powiązaniach z Getbackiem może powodować spory niepokój zarówno dla akcjonariuszy Altus TFI (czyli dla nas) jak i klientów TFI. Teraz najważniejsze pytanie czy wygra rozsądek czy panika, jeśli panika to kurs może Altusa zlecieć pewnie w okolice 12 zł a może i niżej.
A jak mogą wyglądać wyniki ? Tu nie powinno być jakiś negatywnych zaskoczeń, zyski skonsolidowane powinny w tym półroczu być lepsze r/r ze względu na przejęcie BPH TFI ale ja w przypadku tej firmy patrzę na zyski jednostkowe (samego Altusa z którego wypłacane są dywidendy). Zakładam że wyniki w 1 kw były gorsze o 5% i wyniosły 20 mln a w całym roku zysk ostrożnościowo w związku z obecną sytuacją szacuję na 70 mln co dałoby spadek jakieś 13% z 80 mln. Gdyby to się sprawdziło to za rok na dywidendę poszłoby 63 mln czyli 11% stopa dywidendy.
Pojawił się jeszcze świeży artykuł który trochę wyjaśnia
Piotr Osiecki zapewnia, że zabezpieczeniem obligacji GetBacku są wyłącznie certyfikaty, które w funduszach Altus TFI wykupił sam windykator.
Chciałbym podkreślić, że ze względu na tajemnicę zawodową możemy mówić wyłącznie o informacjach publicznie dostępnych. To, w jakich funduszach GetBack jest właścicielem certyfikatów można sprawdzić w jego sprawozdaniach finansowych. Z racji tego, że certyfikaty są własnością GetBacku, może nimi swobodnie rozporządzać, w tym może je obciążać w związku z umowami kredytowymi, czy też emisją własnych obligacji. Jeśli są jakiekolwiek zabezpieczenia, to dokonane na majątku GetBacku i nie odbiega to
od praktyki rynkowej. Zabezpieczenie obligacji GetBacku w żaden sposób nie dotyka klientów detalicznych, bądź naszych klientów instytucjonalnych, w jakichkolwiek innych funduszach – tłumaczy Piotr Osiecki, prezes Altus TFI.
Tu chodzi o wizerunek…Pisalem, ze to skomplikowana inzynieria finansowa a takze, ze chodza plotki po rynku, ze jednak Altus mial cos wspolnego z Getbackiem. Poza tym inwestowanie w tfi na gieldzie-sredni pomysl. Pomyslalbym o tym przy silnej hossie a teraz mamy selektywna. To troche tak, jakbym sobie kupil akcje GPW. Spolka calkowicie defensywna…a jeszcze ktos wpadl na "swietny" pomysl, zeby kupic gielde izraelska (bardzo ciekawe aktywo moim zdaniem) po nowelizacji ustawy o IPN. To sie nadaje do "Ucha prezesa";)
Pozdrowionka.
Nieuk.
Dzień dobry Panowie.
Prezio jak wyglądają ceny surowca mięsnego? Pytam w kontekście Kani, w którą wszedłem i zastanawiam się czy dobrać.
Drugie pytanko mam o Ferro i sprawę odroczonej płatności (czekają na wyrok jeśli się nie mylę). Oni chyba zrobili rezerwę na ten cel. Jak będzie wyglądała sytuacja spółki przy wyroku nakazującym spłatę?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Na stronie http://www.kowr.gov.pl/analiza/raporty-tygodniowe-o-sytuacji-na-rynku-zboz-miesa-i-produktow-mleczarskich są cotygodniowe i miesięczne raporty na temat cen mięsa i innych produktów rolnych. Ja co tydzień jej analizuję i wychodzi że w 1 kw 2018 ceny były niższe r/r około 5% (mam na myśli najważniejszy produkt czyli zbyt mięsa wieprzowego). Obecnie jako że mamy po świętach a rok temu jeszcze nie było świąt (ostatnie dane są 8 kwietnia) to ceny mięsa wieprzowego są niższe aż o 14% r/r, zakładam że jeszcze w kolejny tydzień może być na podobnym poziomie a później niższe ceny unormują się na poziomie 5-8% niższym r/r (tak pewnie do końca kwartału). Wyniki za 1 kw 2018 na poziomie zysku netto powinny być dobre ale będą obciążone sporymi kosztami finansowymi związanymi z obligacjami i kredytami (oni zapłacili około 1 mln premi dla posiadaczy obligacji bo przekroczyli wskaźniki długu do ebidta, ponadto uruchomione było na koniec kwartału spore zadłużenie na refinansowanie i pewnie koszty opłat i prowizji wyniosły ze 3 mln). Oczekuję 16 mln zysku netto co dałoby ponad 50% wzrostu zysku netto (10,4 mln rok wcześniej), dla mnie najważniejszą i najbardziej oczekiwaną informacją będą przepływy operacyjne choć może być to ostatni kwartał ze słabymi gdyż duża sprzedaż pewnie poszła na koniec kwartału przed samymi świętami a zapłata pewnie będzie dopiero w tym. Minimum 15 mln zysku oczekuję tez zysku w obecnie trwającym kwartale.
Jeśli chodzi o Ferro to jest zrobiona rezerwa ale nie jest jeszcze zapłacone zobowiązanie, jak będzie kiedyś wyrok to pieniądze wyślą, rezerwę rozwiążą i temat zamknięty. Ta sprawa jest już bez żadnego wpływu na obecne wyniki.
Dzieki serdeczne,
Mamy caly weekend:) Ja tez lece.
Jeszcze tylko zwroce uwage, ze bardzo ladnie LC Corp sie zaczyna wybijac.
Zauwazcie co sie dzieje z biznesem bankowym Czarneckiego i Getbackiem, ktorego akcje sprzedal a LC Corp, gdzie oddal za "pol darmo". Tam bedzie dywidenda 24 grosze.
Milego dnia Wszystkim zycze,
Nieuk.
Koło 13 poodpisuję na Wasze pytania, teraz jestem chwilowo zajęty.
Prezesie,
Pisales moze cos juz kiedys o Voxel? Bardzo ciekawa spolka moim zdaniem. Jeszcze z branzy okolomedycznej trafil Mercator. To moga byc dwa czarne konie w srednim terminie.
Co myslisz o Voxel?
Milego dnia,
Nieuk.
Nie pisałem o Voxel, po ostatnich wynikach coś ją analizowałem ale nie pamiętam o co chodziło, muszę się wczytać w raporty.
Mi Voxel się podoba. Generują gotówkę, płacą dywidendy, a w 2018 powinien być dalszy rozwój.
pozdrawiam
Remigiusz
Chciałem się zapytać o PKN i trochę o PGNiG. Cena ropy rośnie zastraszająco szybko (jest najwyższa od kilku lat) a pomimo wycena tych koncernów także. Dlaczego tak się dzieje?
Czy planowana fuzja PKN ma aż takie znaczenie, że przykrywa to negatywne info? W historii nie wszystkie fuzje się udawały, niektóre doprowadzały do zmniejszenia wartości.
Czy zakaz handlu w niedzielę ma aż taki wpływ na PKN?
W wypadku PGNiG są jakoś tam pozytywne informacje na temat postępu prac nad Baltic Pipe. Nie wydaje mi się jednak, aby to te informacje miały aż takie znaczenie.
Pozdrawiam,
Rafff
Ja pozwole sobie napisac o Orlenie. Nie wspomniales o jednym, bardzo waznym aspekcie-uszczelnienie luki Vat. Ponoc Orlen w pewnych momentach juz nie wyrabial sie z dostawami. Druga sprawa-po fuzji to juz bedzie taki gigant, ze bedzie mial szersze mozliwosci dzialania.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Nieuk,
Dziękuję za informacje o Vacie. Myślałem, że może jest to odreagowanie wcześniejszych bardzo głębokich spadków tych spółek.
Pozdrawiam,
Rafff.
Jeśli chodzi o PKN to rosnące ceny ropy na świecie będą w długim terminie niekorzystnie wpływać na wyniki bo czym droższa cena benzyny na stacjach tym mniejszy będzie popyt bo ludzi nie będzie stać na tankowanie. W krótkim terminie w związku z przeszacowaniami wyniki pokażą lepsze. Ja już nie pamiętam dokładnie ale chyba prognozy zysku na ten rok zakładają z 5 mld zysku czyli z 40% spadek r/r. Takie 5 mln przy kapitalizacji 38 mld to raczej daje niską wycenę bo c/z poniżej 8 ale to co powtarzam od dawna w przypadku spółek państwowych, ile by nie zarabiali to nie oznacza żadnych korzyści dla akcjonariuszy. W przypadku tych spółek liczy się interes rządu a nie akcjonariuszy.
Dziękuję za odpowiedź,
Pozdrawiam,
Rafff
Prezes, akurat cena benzyny nie wpływa na popyt.Taka ciekawostka.Pozdrawiam, Seba.
Nie zgodzę się z Tobą, więcej będziesz jeździł samochodem jak benzyna będzie po 4 zł niż jak będzie po 6 zł. Są też poziomy psychologiczne które jak ceny przekroczą to popyt może spaść. Jak z 5 lat temu ceny benzyny rosły to PKN przez długi czas trzymał ceny poniżej 5zł choć konkurencja miała już wtedy kilka % wyższe ceny bo pkn uważał że jak 5 zł przekroczą to ludzie przestaną jeździć prywatnymi samochodmi.
Jak wyniki zepaka oceniać ?
Hej Prezes masz jakiegoś stopa dla Altusa? Czy trzymasz niezależnie do wyników rocznych tj 27 kwietnia i infa o dywidendzie?
Trzymam do okolic dywidendy (obecnie to 12% stopa będzie) i nie nie kombinuję (wczoraj nawet po 14,50 odrobinę dobrałem). Niestety robi się mini panika na akcjach Tfi i słabo cała trójka notowana na giełdzie wygląda. Nie obawiam się wyników Altusa ale z rynkiem nie wygrasz. Skarbiec też robią się znowu atrakcyjne poziomy a on będzie miał z 15% stopę dywidendy, ale tutaj czekam z zakupem do okolic wakacji.
Już dzisiaj było przez chwilę po 12,30 i być może zaraz znowu będzie (więc teoretycznie dywidenda poszła latać). Może ktoś z niego wychodzi, albo są jakieś bardzo negatywne informacje w raporcie które wyciekły?
Pozdrawiam,
Rafff
To wrzucę propozycję, lekko zmieniając temat. Zainspirowalo mnie to, że jesteś z okolic Wołomina. Jestem z Trójmiasta ale bywam w okolicy u rodziny … nie planujesz przypadkiem jakiegoś spotkania przy piwie lub innych napojach mniej lub bardziej wyskokowych ? Chętnie bym się przyłączył :)
Grzegorz
Nie mówię nie, jak będziesz w okolicach to napisz do mnie emaila i jak będę mógł to się spotkamy.
Witaj Prezesie.
Czy gdzieś zapodajesz jakie spółki kupujesz?
Na blogu prowadzę dwa wirtualne portfele: fundamentalny i dywidendowy. Głównym i najważniejszym jest fundamentalny portfel bo taki sposób inwestowania jest mottem bloga i każdy zakup lub sprzedaż są komunikowane oddzielnym postem w którym jest zawarta analiza zakupu i spółki. Natomiast z portfela dywidendowego transakcje kupna lub sprzedaży podawane są w jednym i tym samym poście umieszczonym po prawej stronie bloga http://www.analizyprezesa.pl/2017/09/wirtualny-portfel-dywidendowy.html?m=1.
Wszystkie transakcje z obu postów widoczne też są na biznesradar.pl gdzie można tworzyć różne portfele.
Prezesie, czy kojarzysz, aby to produkty Atlanty były całkowicie wycofane ze sprzedaży w biedronce po zamieszaniu z jakością? Zauważyłem ostatnio w mojej biedronce te produkty, a wydaje mi się, że ich wcześniej nie było.
4-5 miesięcy poruszaliśmy ten temat gdy ktoś na blogu napisał że nie ma w Biedronkach w jego okolicy bakali Helio a są Atlanty. Okazało się że w jakimś stopniu Atlanta wróciła do biedry a jej produkty są w części kraju sprzedawane. W moich okolicach czyli Wołomin są produkty Helio a nie ma Atlanty, możliwe że chodzi o względy logistyczne, aby było jak najtaniej od zakładów produkcyjnych to mają swoje obszary. Swoją drogą to Atlanta jak na razie fatalne wyniki pokazuje i co dziwne oni twierdzi że obecny kurs usd/pln jest niekorzystny dla nich (sporo zaczęli exportować)- to przeczy logice bo przecież głównie importują ze strefy dolarowej.
Dzięki. Bacznie śledzę wszyskie wątki, ale czasami łatwo przeoczyć interesujący wątek przy setce komentarzy.
Ale poszlo info na Capital Partners…Oni wiedza, ze na inwestycji w Piotra i Pawla zarobia fortune…
Nieuk.
Info o skupie było wiadome od dawna, tu nie ma żadnego zaskoczenia.
Aha. A wczasnie bylo planowane w ramach takiegi nazwijmy to 'quasi-wezwania"? To ciekawszy substytut dywidendy. Rozumiem, ze pewnie bedzie spora redukcja, ale i tak spory zarobek.
Nieuk.
Zgadzam sie z Toba w 100%. Lepiej przyznac sie przed soba samym i pogodzic sie ze strata, niz dalej utwierdzac sie, ze moze bedzie dobrzd etc. A pozniej sie czlowiek denerwuje-moglem oddac, np. z 20% strata…kilka dni pozniej robi sie 70%…
Co do Unified. Jest domniemanie niewinnosci zapisane w konstytucji, ale…to moze dlugo trwac a rynki dzialaja na zasadzie emocji, ad hoc-troche tak, jak elektorat wyborczy.
Po drugie…jesli prezes ma zarzuty-to teraz moze mowic, co chce…on nie jest swiadkiem w sprawie a podejrzanym-to roznica.
Po trzecie ma spory pakiet akcji…Po czwarte nowemu prezesowi patrzac na jego resume tez srednio ufam…no, ale kazdy zna siebie i swoja tolerancje do ryzyka.
Oprocz Livechata zwrocilbym uwage jeszcze na dwie spolki w bardzo ciekawym momencie:
1. Kinopol. Przejmuje Stopklatke od Agory i juz wlasciwie fajnie wyglada.
2. Vistula. Jak mocno przebije piatke. Duze wolumeny.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Nieuk.
A co sądzicie o Unified. Spadek o 40%. Z powodu aresztowania Prezesa. Co oczywiście rzutuje teraz na firmę, ale ma ona w dalszym ciągu niezłe perspektywy. Czy sądzicie, że może teraz jest dobry moment na zakup. Teoretycznie to wciąż spadające noże, ale coraz słabiej. Kupić po 7,10 – 7,50 a powrót na conajmniej 9-10 jest b. prawdopodobny. Janek$$$
Ja tam wywalilem wczoraj ze strata. Ja sie juz nie bawie w "zalozenia", ze technika tez klamie etc..Wole odkupic drozej, jak sie sytuacja ustabilizuje. Druga sprawa-otrzymanie zarzutow nie jest rownoznaczne z aresztowaniem..Ktos fajnie na bankierze, ze " tak dobrze mu z geby patrzylo'. Faktycznie-na inwestorzy.tv jest z nim krotki wywiad.
Trzeba wziac jednak pod uwage, ze zarzuty o3mal od prok. reg., a nie od jakiejs rejonowki za kradziez wafelka ze stonki.
Teraz niech sie wezma za pinokia z Getbacku;)
Pozdrawiam,
Nieuk.
Unified nigdy mnie nie zachwycał choć może dlatego że nie rozumiałem dobrze branży i tego czym się zajmują. Kurs spadł blisko 50% w tydzień więc sporo a cena zrobiła się niska patrząc na prognozę 12 mln zysku w tym roku (c/z spadłoby do 5,20). Oczywiście tak jak w przypadku Getbacku najgorsza dla inwestowania jest niepewność, nie wiemy co takiego prezes Unified zrobił swojej spółce że ma postawione zarzuty, nie wiemy też kto na niego złożył doniesienie do prokuratury. Rozsądne wydaje się odpuścić jednak sobie zakup do momentu wyjaśnienia sprawy, kupić się zawsze zdąży a kasę ma się tylko jedną (chyba że ktoś dużo zarabia to ma stały dopływ kasy:-).
Prezes krótka odpowiedź, która spółka średnioterminowo:
ABC Data czy Asbis?
Nie traktuję tego jako rekomendację z Twojej strony więc na spokojnie.
Twister.
Zdecydowanie Asbis ale nie dłużej niż do czerwca – wyniki za 1 kw 2018 pewnie będą 300-400% lepsze r/r (jak podadzą przychody za marzec to spróbujemy dokładnie oszacować), dojdzie 20 groszy dywidendy i technika pomaga.
Zakup do czerwca bo 2 kwartał 2018 może być różny przez zawirowania w Rosji, oczywiście jak sytuacja się unormuje to można na dłuższy termin potrzymać.
ABC Dacie ciąży nieszczęsny podatek i dopóki to się nie wyjaśni to trzeba ostrożnie podchodzić choć potencjał w spółce jest.
To juz raczej w cenie…tak mysle. Z reszta Livechat dostal za niestabilnosc dolara. Tak, jak game dev. i Rainbow. Tam nie do konca przeciez chodzi o slaba, czy mocna walute, ale o stabiliziacje jej kursu.
Fajny artykul jest na wroclife.pl o nicb. Chlopaki maja taki pozytywny, amerykanski styl;) No i maja swietne, nowe produkty. Ja przeciez nikogo nie namawiam do zakupow, ale to spolka, ktora juz podbija swiat. Pewnie beda "skazani" na podzielenie sie tortem z jakims fundem z USA, ale to moze tylko przyniesc korzysc w perspektywie notowan na Nasdaqu.
Nieuk.
Prezesie, skąd pewność że w przypadku lvc wyniki za 1 i 2 kwartał będą gorsze? Spółka ma mniejsze przychody od klienta dolarowego ale liczba klientów jest znacznie większa.
Automotive
W sumie tez jestem ciekawy odpowiedzi. Spolka wyplaca tez regularnie dywidende. Moze nienajwyzsza, ale jednak…To jest hybryda myslenie startupu, empirii, futurologii B2B w komunikacji + zyciowy factor X. Zaznaczam, ze strasznie sceptycznie bylem do niej nastawiony przez dlugi okres czasu, ale troche poczytalem, poanalizowalem i jest to na pewno top10/w perspektywie kilku lat na naszym "Banana Markets";) Z reszta ja tam wierze w kapital ludzki a tam to raczej podstawa.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Jeśli chodzi o Livechat to w miarę prosto się ich liczy zyski, ja zawsze porównuję średni kurs usd/pln ostatni kwartał (średnio 3,51) do przedostatniego (3,59) i na tej podstawię szacuję zysk. Kurs był średnio niżej 2,5% plus doszło trochę nowych klientów w kwartale (pewnie około 1000) więc zakładam zysk na 12 mln (rok wcześniej też 12 mln a kwartał wcześniej 12,4 mln). Boś szacuje zysk na 11,20 mln.
Co do obecnie trwającego kwartału to przepraszam ale prawdopodobnie się pomyliłem, oczywiście kwartał się nie skończył jeszcze ale jednak patrząc na obecny kurs to powinny być jednak lepsze r/r, pewnie wyniosą ze 13 mln co oznaczałoby z 18% wzrostu r/r – ten kwartał to jeszcze nie wiadomo.
Podsumowując : poprzedni kwartał płaski wynik r/r a trwający może być w okolicach 15% lepszy r/r (ale jeszcze trwa i kursu ostatecznego nie znamy).
Czesc Wszystkim,
Mialem jednak "timing" odnosnie Livechata. Przed wybiciem bardzo wysokie wolumeny, co moze oznaczac, ze bedzie dluzsze…zobaczymy.
Zobaczcie sobie na rekomendacje KGHMu:
11.04 BOŚ "kupuj" 110 zl
18.04. Haitong "sprzedaj' 79,6 zl
Co ciekawe do Haitong byl najbardziej sceptyczny co do GTB.
Milego dnia,
Nieuk.
W przypadku Livechata weź pod uwagę że wyniki 1 kw i 2 kw będę gorsze r/r i nie wiadomo jak rynek zareaguje na to.
Nieuk, napisałeś:
"Haitong byl najbardziej sceptyczny co do GTB."
Ja znalazłem tutaj:
2017-09-11 GETBACK kupuj 3,75 30,00 Haitong Bank
Źródło: http://tnij.tcz.pl/?u=305985
Pozdrawiam,
Rafff
W mojej analizie kupna zamieściłem wszystkie rekomendacje biur maklerskich http://www.analizyprezesa.pl/2017/12/dynamiczny-getback-w-wirtualnym.html
Haitong jedną z najniższych rekomendacji dał ale nie zmienia to faktu iż się mocno pomylił, http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/28453986,haitong-bank-rekomenduje-kupuj-getback-cena-docelowa-30-zl
Prezesie,
Noszę się z zamiarem zakupu Lentex do portfela dywidendowo emerytalnego. Spółka do mnie przemawia, polityka, biznes, wskaźniki są ok. Ci sądzisz swoim prywatnym zdaniem?
Pozdrawiam
Luko
Jeśli czujesz firmę, jesteś przekonany do niej i to jest Twój świadomy wybór to kupuj. Nie moge znaleźć co ostatnio napisałem po wynikach Lentexu ale mnie na chwilę obecną nie przekonuje spółka i ja osobiście wstrzymałbym się z kupnem przynajmniej do wyników za 1 kw. Baza jest bardzo wysoka za 1 kw 2017, ostatni kwartał też nie był jakiś dobry i nie można wykluczyć że wyniki będą jeszcze spadać a to może pociągnąć jeszcze kurs do dołu. Jeśli mogę Ci coś zasugerować to poczekaj do wyników które są 18 maja, wtedy dopiero sobie zdecydujesz czy kupować.
11Bit kupione po 218 zł mogłem sprzedać nawet po 262 zł ale sprzedałem teraz coś za bardzo leci zarobek i tak ładny . Ciekawa spółka to ESSystem z NC co o niej prezes myślisz dywidenda 10 procent
Prezes napisał o 11 bit 10 postów wyżej w poście opublikowanym 18 kwietnia 2018 17:37
Rafał
jak oceniasz wyniki abcdata?
Wyniki ABC Daty w moim odczuciu są trochę gorsze niż się wydawały po wstępnych szacunkach. Głównie to przepływy operacyjne były w 4 kw sporo gorsze r/r +39 mln do 80 mln rok wcześniej, spółka to tłumaczy że zwiększoną sprzedaż mieli w końcówce 4 kw 2017. Ponadto jak było wiadomo zawiązali podatek odroczony ale w przychodach finansowych wrzucili 3,3 mln dotyczące braku dopłaty do kupna S4E. Prawidłowo gdyby uwzględnił te dwie jednorazowe transakcje to faktyczny zysk wyniósłby ok. 35 mln co dałoby c/z 7,15. Nic nowego nie napisali na temat trwającej kontroli podatkowej więc czynnik ryzyka nadal pozostaje. Patrząc na te wyniki (spore zadłużenie, pokazany oficjalny zysk netto, ryzyko podatkowe) to wydaje się że ABC jest prawidłowo wyceniana i kurs nie powinien zareagować na opublikowane wyniki. Oczywiście inwestując patrzy się na przyszłość a nie przeszłość dlatego dobrze wygląda wzrost marży na sprzedaży która wyniosła w 4 kw 2017 6,02% i wzrosła z 5,30% r/r. Istotne iż jest ona wyższa nawet od tej z 1 kw 2017 gdzie było 5,90% marży czyli można zakładać że jeśli w 1 kw 2018 osiągnęli marżę jak w całym roku (6,1%) to zysk ze sprzedaży wzrośnie o 5 mln co może się przełożyć na jakieś 2,5 mln wyższego zysku netto (około 4 mln do 1,5 mln rok wcześniej).
Podsumowując: raport roczny jaj nie urywa (przepraszam za słownictwo) jednak można oczekiwać iż wyniki tego roku będą lepsze co już powinno być widoczne po 1 kw 2018 gdzie zysk netto oczekuję że wzrósł o 166% do 4 mln.
Pomyliłem się i skorygowany zysk wyniósłby ok. 31 mln a c/z 8, a nie jak napisałem 35 mln i c/z 7,15.
BAH pokazał bardzo słabe wynik za Q4 2017 i jakieś dziwne zagrania na podatku odroczonym dzięki czemu uratował zysk netto. Niestety raport roczny jest mocno nieczytelny ze względu na spin-off. Tak się zastanawiam czy to celowo czy po prostu nie chciało im się. Dywidenda oczywiście kusi ale bardziej sobie chyba należy postawić pytanie co dalej? Ja to jednak wolę wyszukać spółki, które płacą dzisiaj 2-3% ale jest szansa szansa, że będa zwiększać rok co roku dywidendę i za 3 lata to od ceny obecnej nie będzie 2-3 tylko 5-6% :)
"dziwne zagrania na podatku odroczonym"?
A konkretnie możesz wskazać co masz na myśli? Która pozycja w sprawozdaniu?
Mam wrażenie, że Twój wpis jest w stylu "nie rozumiem, ale obrzucę błotem"
A co do wyników 4 kw to podobnie jak rok wcześniej w IV kw. były dodatkowe koszty usług obcych (premie dla dealerów za obrót roczny?).
Piszą byle co tylko po to by pisać
Zysk brutto za Q4 2017 7,2 mln zł, zysk netto 6,4 mln czyli efektywna stopa podatkowa 11-12%. Powinno być około 20%. Z noty na temat podatku i podatku odroczonego ja nie potrafię wywnioskować co się stało, że tak stopa spadła. Tak właśnie sporządzili noty, kótre mają pokazywać coś ale w sumie to i tak szczegółów na działalności motoryzacyjnej nie ma. Dodatkowo zyski są po prostu słabe i nie tłumaczyłbym wszystkiego premiami. Owszem koszty usług obcych im wzrosły, ale pozostałe koszty operacyjne również (odpis na należności? – może – nie wytłumaczyli tego). Jeśli tak dużo jest efekt premii rocznej to rezerwa na nią powinna być budowana co miesiąc aby być współmiernym ze sprzedażą samochodów, a przynajmniej od momentu w którym można było oczekiwać że wypełnią plan. A już dawno mówili, że celują w sprzedaż 2.500 w 2017.
A znalazłeś coś takiego jak rozliczenie straty z lat poprzednich?
Właśnie z tego powodu jest niższa stopa podatkowa i masz to w nocie o odroczonym podatku.
Analiza fundamentalna polega na oszacowaniu zysków w przyszłości. A przeszłość ma w tym pomóc. Dlatego warto rozróżniać jednorazowe zdarzenia, które nie wpłyną na wyniki kolejnych kwartałów.
Tak znalazłem. Aktywo z tego tytułu na 31.12.2017 wynosiło 7,8 mln zł podczas gdy na 31.12.2017 8,4 mln zł to znaczy, że spadło o 0,6 mln zł. Porównując do aktywa z tytl pod. odroczonego wynikające ze strat podatkowych na dzień 30.09.2017 to wynosiło ono 12,9 mln zł czyli w kwartale zmieniło się (spadło) o 5,1 mln zł. Jeśli aktywo spada to z drugiej strony zazwyczaj ksieguje się to w rachunek wyników czyli spada również zysk bo rośnie obciążenie podatkowe. W tym wypadku jest odwrotnie ponieważ efektywna stopa podatkowa była niska. Jak to wytłumaczysz? Inne składniki podatku odroczonego to spowodowały ale w z związku z wydzieleniem działalności developerskiej nie jest łątwo zrozumieć, kóre. A w sprawozdaniu nie ma tego tłumaczenia.
Getback nie wykupił obligacji
http://www.parkiet.com/article/20180419/KOMUNIKATY/304199970
Wczoraj pisałem że firmy które wchodzą na giełdę potrafią koloryzować wcześniejsze raporty lub często robią to gdy mają szczyt wyników. Świetnym przykładem jest TXM który opublikował raport roczny. W 2017 pokazali 36,6 mln straty w stosunku do 13 mln zysku w 2016. Txm debiutował na początku 2017 a wyniki na poziomie zysku netto pogorszyły sie aż o 50 mln złotych – prawdziwe mistrzostwo świata.
W czwartkowym Parkiecie sporo jest artykułów znowu o Getbacku i jest raczej niezbyt wesoło. Nawet 30 tysięcy inwestorów mogło mieć obligacje Getbacka w tym kilku najbogatszych polaków po 60-70 mln, tylko 20% prywatnych obligacji było zabezpieczonych ok. 300 mln, banki też sporo udzieliły kredytów, na koniec września (mogą mieć obecnie mniej) Getin Noble Bank 49 mln, Raiffeisen 50 mln, Alior 27 mln. Fundusze wierzytelności Trigonu i Altusa są bezpieczne bo mogą przenieść je do innych serwiserów, spłaty i rozliczenia były normalnie za marzec i w wyższej wysokości niż statutowa. Czy Quercusa spłacili to nie wiadomo ale w czwartek przed sesją będzie info, oberwie się też innym windykatorom bo muszą się liczyć z podniesieniem oprocentowań obligacji.
Prezesie jakie szacunki wyników za 1q Unimotu? Premia lądowa była słaba. Jan
Zakładam że Unimot pokaże około 30% niższy zysk netto r/r, na chwilę obecną można też zakładać że za 2 kwartał zysk może być nawet 20% wyższy pod warunkiem że premie lądowe utrzymają się na obecnym poziomie. Pamiętaj że to jest mój szacunek a nie żadna pewność (rekomendacja :-)
czyli w 1q ok 5,5 mln zysku? a w 2q była niska baza.Jan
Pewnie w tych okolicach ale nie trzymaj mnie za słowo i nie postaw na to żadnych pieniędzy bo mogę się mylić. Jeśli chodzi o 2 kw to już nie pamiętam czemu był trochę gorszy, oni wtedy byli po emisji akcji więc pewnie koszty z nią związane, ponadto dokupili paliwa bo zwiększyli zapasy obowiązkowe i mogło być przeszacowanie ich na koniec kwartału jeśli ropa spadła.
czy ktoś ma może dostęp do abonamentu w Strefie Inwestorów?
Ten Square Games – warto czy nie warto?
https://strefainwestorow.pl/artykuly/debiut-ipo/20180416/subiektywna-ocena-debiutujacej-spolki-ten-square-games
Ja wracam do swojej zasady którą złamałem w przypadku Getbacka że w debiutantów na giełdzie nie inwestuję. Muszą przynajmniej ze 3 raporty finansowe pokazać aby móc właściwie ich ocenić. Większość spółek ma wcześniej raporty koloryzowane i podciągane (w ostatnich dwu latach jest ze 20 spółek których wyniki po IPO mocno siadły).
A jest jakaś spółka z tej branży którą byś polecił (albo choć wyróżnił na tle innych)?
CDR
11b
PLW
F51
BLO
CHP
QUB
???
Bo ja zrozumiałem, że tej branży dla zasady nie tykasz.
Chlopaki na bankierze, na watku Playway pisza chyba o tym w tem. "Off topic".
Popytaj sie tam. To sa wymiatacze;) Ponoc wysoko wyceniana, ale bardzo dynamicznie z msca na msc przychody rosna. Ogolnie pisali, ze spolka ciekawa.
Pozdrawiam,
Nieuk.
@ Rafał Święch – jak się przyglądałem tym spółką z 6 miesięcy temu to zdecydowanie najlepiej mi wyglądał CDProjekt i to jest jedyna spółka z branży która mogłaby znaleźć się w moim portfelu. Oni Gwinta wydali w 2 kwartale 2015 roku, w 2015 roku mieli zysku 342 mln i sprzedaż nadal jest na dobrym poziomie bo pokazali w następnych latach zyski po ponad 200 mln zł. Nie znam się na grach i ich popularności ale można sobie założyć że nowa gra którą wydadzą zarobi 400 mln w pierwszym roku + 150 mln dołożą stare czyli roczny zysk wyjdzie ze 550 mln (tak strzelam i kwoty mogą być zupełnie inne), później może spaść w okolice 400 mln rocznie i znowu jak wydadzą kolejny hit powinna im stała sprzedaż rosnąć. 11 Bit trochę gorzej wygląda ale jednak jak się porówna kapitalizację oraz fakt iż wcześniej wydali swój hit to ich wysoka sprzedaż też sporo się utrzymywała czyli jakby nie patrzył obie spółki są porównywalne. Trzeba na pewno byłoby się zorientować która firma ma wcześniej grę (chyba 11bit na dniach) i jakie są szanse na osiągnięcie sukcesu globalnego.
Dla mnie np. Top3 na ten moment to: CD Projekt, 11Bit i PLW. Reszta ma potencjalne szanse na sukces QBG w sumie nie znam a dodalbym jeszcze do tej listy Vivid.
Pozdrawiam,
Nieuk.
Prezesie a BAH ile raportów pokazał? Mowię po separacji. Ja takich spółek rewelacji wchodzących nie tykam kijem…
BudzikM
Po porodzie to był tylko roczny, jednak przez poprzednie okresy w raportach kwartalnych wydzielali segmenty i było wiadomo ile zarabiała motoryzacja a ile deweloperka.
Prezesie,
Mi się CDProject wydaje troszkę przewartościowany. Wiedźmin się udał, ale ile można to ciągnąć. Zauważ, że nawet Quake który był swego czasu przebojem doczekał się tylko czterech wersji (i ta ostatnia na pewno nie była już sukcesem). To trochę jak z produkcjami filmowymi – "Szczęki" pomimo popularności doczekały się tylko czterech wersji ("Szczęki 17 które autor powrotu do przyszłości oczekiwał nigdy nie powstały".
Poza tym jacy są wielcy na tym rynku to mniej więcej wiadomo. Myślałem jednak, że wskażesz jakąś małą niedowartościowaną spółkę z branży (jak rozumiem w takich gustujesz).
Myślałem trochę o http://szort.tk/1gt.
Strategia wydaje się w miarę rozsądna. Firma może i nie ma takich zysków jak najwięksi, ale też zespół liczy tylko 26 osób (i nie będzie większy), więc koszty są też nieporównywalnie mniejsze. Ta oszczędność trochę mnie jednak przeraża. Oni nastawili się na kopiowanie swojego obecnego sukcesu (My Hospital), i tworzeniu gry w oparciu o ten silnik na trochę innych sceneriach. Być może kosztowo ma to sens, choć z drugiej strony jak już ktoś grał w 'My Hospital', to nowe produkcje szybciej mu się znudzą. Choć kopiowaniezwielokrotnianie produktów które odniosły sukces jest dość powszechnym zjawiskiem – wiec firma w pewnym stopniu podąża za trendami.
Dalej Farm51 – ich nowa gra WW3 http://szort.tk/1gu
jeśli wyjdzie może odnieść sukces. Jednak po pierwsze, narazie pokazano ją tylko na zamkniętym pokazie, i recenzje z pokazów pochodzą od wąskiej grupy zaproszonych osób (mogą być trochę nierzetelne), a po drugie, jeśli by się nie udało jej wydać na czas, to opóźnienie może wykończyć tą firmę.
Dalej QubicGames – produkuje gry na Nintendo Switcha. Firma jest nieznana, bo o takim Wiedźminie słyszał każdy, o produkcjach innych producentów gier trochę, a o produkcjach na a Nintendo Switch prawie nikt, bo jest u nas niepopularny. Mi się na pierwszy rzut oka ich gry nie podobają, ale jak się przyjrzałem bliżej to konkurencja jest albo jeszcze bardziej tandetna, albo z10 razy droższa. Co mnie niepokoi, to że jedna z ich ostatnich gier (Pirates: All Aboard!) została oceniona jako niedokończona i jako najgorsza z serii (bardzo negatywne info). Z drugiej strony kolejna otrzymuje oceny 6/10 do 8/10 (The Way remastered)
http://szort.tk/1gv
Pozdrawiam,
Rafff
Dla mnie każda spółka z branży game dev jest mocno przewartościowana, ja tylko odpowiedziałem którą spółkę bym kupił gdybym "musiał". Nie interesuję się ta branżą, nie znam jej i nie rozumiem fenomenu gier bo nie gram.
No wlasnie kiedys ktos chyba ofrrowal chyba cos ponad 3 zl. Wiem, ze o ABC Dacie pisales, ale o jaka kwote chodzi, bo poki co narazie to ABC Data wygrywala ze skarbowka…No a moze po podpisanej konstytucji dla biznesu bedzie latwiej…tym bardziej, ze to w sumie gigant a nie jakas szemrana spolka. Dyskonto tu moze byc spore. Wiem, ze byly wstepne wyniki, ale jutro jest raport roczny. Mnie bedzie interesowala najbardziej struktura zobowiazan.
Nieuk.
Pamietam tez, ze MCI kiedys szukalo inwestora branzowego dla spolki…moze jakies wezwanie na akcje bedzie…? Kto wie…
Nieuk.
O ABCDacie pisaliśmy już trochę, niby MCI mówili że za mniej niż 6 zł nie sprzedadzą akcji więc trochę jeszcze brakuje. ABC Data gdyby nie ryzyko podatków to już kosztowałaby ze 3 zł a tak kisi się na 2zł.
ABC Data to brała kiedyś kredyt na wypłatę dywidendy… byłbym ostrożny z Czechowiczem (który sam w sobie nie ma dobrej passy ostatnio, nie wiesz nigdy co sobie wymyśli). AB ma znacznie lepszy bilans i ostatnio cały zysk zatrzymali w Spółce, na rynek dystrybutorów wszedł Also i wg. informacji jakie mam ostro kosi konkurencję, jedzie na stratach, aby zaistnieć (mało się generalnie też pisze teraz o sektorze od czasu sanacji w Action). Historycznie ten sektor na buy na PE chodził niżej niż obecnie, AB jest "tanie <6" i nikt się nie pochyla??? Wg. prognozy PE Action (wyliczyłem sobie na 5) jest tanie i cisza w eterze, nikt nie kupuje (ale tam oczywiście inne problemy, powszechnie znane, choć zwracam uwagę, że mimo sanacji i odcięcia od finansowa firma reguluje zobowiązania (bo musi) i biznes działa (na 1/10 tego co kiedyś!). Choć oczywiście nie można wykluczyć, że nastąpią przejęcia i konsolidacja, bo sprzedaż wszystkich jaka była przed sanacją Action już się nie wróci – drogie pozyskanie kredytów kupieckich i ubezpieczeń (każda z tych firm z sektora szuka nowych nisz i kanałów sprzedaży). ŁD.
Zgadzam sie we wszystkim, co napisales. Bardzo negatywnym aspektem w tej branzy jest marżowosc. Nie znam tej spolki Also. Jednak jak ktos stosuje dumping cenowy-to dlugo nie pociagnie. ABC Data opublikowala bodajze raport sprzedazy za marzec i miala przychody wieksze r/r, wiec nie jest chyba tak zle z ta jej konkurencyjnoscia. Zobaczymy, co z tego bedzie. Czas pokaze;)
Pozdrawiam,
Nieuk.
A ja jestem spokojny o wyniki ABC Daty (oczywiście nie wiem czy naliczą im jakiś podatek zaległy), marże w tym roku będą rekordowe i wyniki także, pomoże w tym słaby dolar oraz wzrost sprzedaży Xiaomi. Przypomnę też że weszli od kwietnia do biedronki a każdy wie jakie daje ona możliwości, 3000 sklepów x 10 sprzedanych telefonów miesięcznie x 50 zysku na telefonie = 1,5 mln miesięcznego zysku. Oczywiście nie wiemy czy to będzie stała współpraca (zakładam że tak bo telefony rozeszły się momentalnie), nie wiemy czy faktycznie zarabiają 50zł na jednym telefonie ale potencjał sprzedaży na sklep jest większy niż 10 sztuk na miesiąc.
Prezesie,
Zauwaz, ze dwie spolki, ktore mamy w tych wirtualnych portfelach, czyli ABC Data i Asbis wybily sie w ten sam dzien i dzisiaj podobnie wygladaja podobnie. Wiem, ze to troche inne modele biznesowe, ale nazwijmy je umownie dystrybutorami. Moim zdaniem tam jakies instytucje akumuluja a to dobrze wrozy dla branzy i samych spolek. Jeszcze za tym idzie technika.
Wczoraj pisalem ponownie o Livechat. Pachnie tam wybiciem…A jak bedzie-zobaczymy:)
Pozdrowionka 4 all.
Nieuk.
sii powolalo spolke do analiz – czytaj będą pakiety za kase i wtedy analizy za darmo haha swietna idea Frank
A ja w opisie postu napisałem że mi się podoba inicjatywa SII bo oni często piszą o małych spółkach w które głównie ja inwestuję i jest szansa że ich rekomendacje będą pokrywać się z moimi inwestycjami. Pierwszą spółką której analizę zrobią będzie CDRL (czyli ostatni zakup do portfela) i może będzie to bodziec do wzrostu kursu. Ciekawy jestem też jak oni prognozują zyski w tym i najbliższych latach i czy są zbieżne z moimi oczekiwaniami.
mało kto kupuje, boo Land Rover może wypowiedzieć umowe?
Budzik
Za 12 sesji będzie walne i uchwała o dywidendzie 0.92 na akcję więc czasu na ewentualne kupno coraz mnie a na dziś dywidenda jest ponad 10%
Kupujta, wszyscy kupujta, tani nie bedzie xD
Kurs się osuwa, bo mało kto kupuje.
Cos z tym BAHem jest chyba nie tak, kurs ciagle sie osuwa,mmoze ktos cos wie co jest na rzeczy, moze istnieje jednak mozliwosc ze Land Rover wypowie im umowe